تاثیر محرک های نانو فلزی بر تولید برخی متابولیت های ثانویه در کشت ریشه های مویین گیاه دارویی شیرین بیان سا (Galega officinalis L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

گیاه شیرین بیان سا (Galega officinalis L.) از خانواده لگومینوز است که در درمان دیابت از آن استفاده می شود. کشت ریشه های مویین سیستم ارزشمندی جهت تولید متابولیت های ثانویه در مقیاس وسیع است. کاربرد محرک ها در کشت بافت و سلول گیاهی، یکی از ابزارهای زیست فناورانه کارآمد برای القاء بیوسنتز و تجمع متابولیت های ثانویه است. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر نانو ذرات آهن، نقره و سیلیکون بر محتوای گالگین در کشت ریشه های مویین گیاه G. officinalis انجام شد.

مواد و روش ها:

 در این تحقیق القای ریشه های مویین در ریزنمونه های برگ، کوتیلدون و هیپوکوتیل G. officinalis با استفاده از سویه A4 باکتری Rhizobium rhizogenes انجام و تاثیر غلظت های مختلف نانو محرک های نقره، سیلیکون و اکسید آهن بر رشد ریشه و محتوای گالگین، فنول و فلاونویید کل ریشه های مویین بررسی شد.

نتایج

نتایج حاصل از تلقیح ریزنمونه های مختلف گیاه G. officinalis با سویه A4 نشان داد که بیشترین میزان القای ریشه در ریزنمونه های برگ با میانگین پنج ریشه در هر ریزنمونه به دست آمد. در بین ریشه های مویین تیمار شده با محرک، بیشترین میزان رشد ریشه متعلق به تیمار 50 و 100 میلی گرم در لیتر نانو ذرات سیلیکون به مدت 72 ساعت بود. کاربرد تمامی سطوح محرک های نقره، آهن و سیلیکون به مدت 36 ساعت منجر به افزایش معنی دار میزان فنول کل ریشه های مویین شد به طوری که بیشترین میزان فنل کل در تیمار ریشه ها با غلظت 100 میلی گرم در لیتر نانو ذرات سیلیکون به مدت 36 ساعت و با میانگین 09/3 میلی گرم بر گرم به دست آمد. همچنین بر اساس نتایج، بیشترین میزان فلاونویید کل در غلظت 200 میلی گرم در لیتر نانو اکسید آهن به مدت 36 ساعت و بیشترین میزان محتوای گالگین در تیمار ریشه ها با 10 و 20 میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره و 100 میلی گرم در لیتر نانو ذرات سیلیکون به مدت 36 ساعت به دست آمد. 

نتیجه گیری:

 نوع و غلظت مناسب نانو محرک عامل موثری در میزان پاسخ ریشه های مویین به نانو محرک ها است. بیشترین عملکرد گالگین (55/17 میلی گرم) در تیمار ریشه ها با غلظت 50 میلی گرم در لیتر نانو ذرات سیلیکون به مدت 72 ساعت به دست آمد. این امر را می توان هم به رشد بهتر ریشه های مویین و هم به محتوای بالای گالگین در این غلظت نسبت داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p2487972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!