ارزیابی کارایی مدل اقلیمی منطقه ای REMO و مدل گردش عمومی جو CanESM2 درپیش بینی پارامترهای اقلیمی (مطالعه موردی: استان اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

افزایش گازهای گلخانه ای در چند دهه اخیر و افزایش دمای ناشی از آن باعث بر هم خوردن تعادل سیستم اقلیمی کره زمین گردیده و تغییرات اقلیمی گسترده ای را در اغلب نواحی کره زمین موجب شده است. ایران جزو کشورهایی است که ضریب تاثیرپذیری آن از تغییرات اقلیمی بالاست. امروزه، مدل های اقلیمی یکی از متداول ترین و مناسب ترین روش ها برای ارزیابی اقلیم آینده می باشند. در این مطالعه کارایی مدل های اقلیمی منطقه ای REMO و مدل گردش عمومی جو CanESM2 در استان اصفهان بررسی گردید. بدین صورت که داده های مدل اقلیمی منطقه ای REMO و داده های مدل گردش عمومی جو CanESM2 با داده های مشاهداتی ایستگاه ها توسط معیارهای آماری درصد ضریب اریبی (PBIAS)، ضریب ناش- ساتکلیف (NSE)، جذر نسبت استاندارد (RSR)، ضریب تبیین (R2) و مجذور مربعات خطا (NRMSE) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل REMO برای پیش بینی پارامتر بارندگی در ایستگاه های اردستان، داران، کبوترآباد، نایین، نطنز و شهرضا همچنین برای پارامتر دما در ایستگاه های داران، کبوترآباد، خور، فرودگاه، نطنز و شهرضا کارایی قابل قبول و در سایر ایستگاه ها دارای کارایی غیرقابل قبول می باشد. همچنین برای پارامتر باد در تمامی ایستگاه ها کارایی غیرقابل قبول می باشد. نتایج مدل اقلیمی CanESM2 نشان داد که ایستگاه های داران، اصفهان، خور، نایین و نطنز جهت شبیه سازی مقادیر بارندگی در آینده مناسب می باشد. همچنین نتایج برای پارامترهای دما و باد تطابق بالایی را با داده های مشاهداتی نشان می دهد و می تواند جهت شبیه سازی در دوره آینده استفاده گردد. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد که مدل CanESM2 از کارایی بالایی برخوردار است و می تواند به عنوان مدلی مناسب جهت پیش بینی اقلیم در دوره آینده در منطقه مورد مطالعه مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2489625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!