بررسی عملکرد و دقت روش PSI در پردازش تصاویر راداری ماهواره Sentinel-1A به منظور پایش دیواره معادن رو باز، مطالعه موردی، معدن روباز انگوران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

وقوع زمین لغزش درسراسر جهان هر ساله خسارات جانی و مالی فراوانی را به بار می-آورند. یکی از موارد ایجاد ناپایداری ها و احتمال وقوع لغزش، حفر معادن روباز درون زمین بوده_است. بهترین راه برای جلوگیری و کنترل خسارات حاصل از ناپایداری دامنه ای و لغزش ها، مطالعه آن ها به منظور شناسایی و پایش لغزش-ها می باشد. در بحث شناسایی و پایش لغزش ها، یکی از روش های موثر استفاده، روش های سنجش ازدور می باشد. به دلیل توانایی روش سنجش ازدور در شناسایی و پایش در وسعت زیاد و با هزینه پایین، این روش یکی ازپرکاربردترین روش-های شناسایی لغزش ها در جهان است که یکی ازانواع این روش ها، استفاده از سنجنده های راداری، به ویژه رادار دریچه مصنوعی (SAR) می باشد. ازآنجایی که داده های سنجندهSentinel-1A،که توسط سازمان فضایی اروپا(ESA)ارایه می شوند، به رایگان دردسترس بوده و سایرداده ها هزینه های بسیار بالایی دارند، باانتخاب معدن روباز انگوران، به بررسی چالش ها و امکان استفاده ازاین داده هادر پایش و شناسایی لغزش ها پرداخته ایم. نتایج با داده های زمینی مقایسه گردیدند. پردازش تصاویر با استفاده از روش تداخل سنجی پراکننده ساز پایدار (PSI) که بر اساس روش تداخل سنجی تفاصلی رادار دریچه مصنوعی (DInSAR)، توسط نرم افزار SNAP و پکیج StaMPS صورت گرفته است. بطور کلی به نظر می رسد که علیرغم آنکه استفاده از داده های سنجنده Sentinel-1A در درازمدت قادر به تخمین مناسبی از مقدار جایجایی ها بر روی دیواره_های معدن می باشد، اما به دلیل عدم_توانایی در پایش تغییرات در مکان هایی که تغییرات توپوگرافی شدیدی حاکم است و یا جابجایی ها بسیار بزرگ هستند، استفاده از داده های این سنجنده کمک چندانی به بررسی و پایش لحظه ای ناپایداری دیواره های معادن روبازنخواهدکرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p2492131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!