شناسایی ژن های کلیدی در متاستاز ملانوما و بررسی قابلیت آن ها به عنوان بیومارکر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به آمار بالای ابتلای جهانی به سرطان پوست و مرگ ومیر بالای ناشی از ملانوم، شناسایی ژن های درگیر در این بیماری و پیش بینی داروهای موثر حایز اهمیت است ازاین رو، در این مطالعه به شناسایی و بررسی سطح بیان ژن های موثر و کلیدی در متاستاز ملانوما و هم چنین بررسی پتانسیل تشخیصی آن ها، به عنوان مارکرهای زیستی و یافتن داروهای موثر بر بیان این ژن ها پرداخته شده است.

روش اجرا

در این مطالعه، از پایگاه داده GEO و از مطالعه GSE15605 با 74 نمونه شامل 16 نمونه نرمال، 46 نمونه سرطانی فاقد متاستاز و 12 نمونه سرطانی با متاستاز استفاده شده است. پروفایل بیان ژن ها در این مطالعه توسط پلتفرم GPL570، حاوی 54675 پروب تولیدشده است. آخرین فایل انوتیشن GPL570 بارگیری و پردازش های اولیه انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد سطح بیان ژن های کاندید در نمونه های متاستازی نسبت به نمونه های نرمال نیز، تغییر بیان معناداری داشته است. نتایج حاصل از آنالیز داده های مرتبط با ژن های کاندید در این مطالعه نشان داد داروهای Glucosamine، Ad-E2F-1 plus doxorubicn، GSI، torcetrapib، Ribavirin و NSC319726 می توانند به ترتیب بر بیان ژن های MYH10، SPRR3 و TOP2A موثر باشند. ازطرفی نتایج حاصل از پایگاه بانک دارو نشان داد داروهای مختلفی مانند Amsacrine، Dexrazoxane، Valrubicin و Teniposide، می توانند نقش مهارکننده ژن TOP2A را داشته باشند.

نتیجه گیری

از پایگاه GEO جهت شناسایی ژن های کلیدی در متاستاز ملانوما و از DRUGBANK، برای شناسایی داروهایی که بر بیان این ژن ها تاثیر دارند، استفاده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2493146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!