ارزیابی و توصیف خطرات فیزیکی در محیط کار: مطالعه موردی در یک بیمارستان دندانپزشکی نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

قرار گرفتن مداوم در معرض خطرات فیزیکی بالاتر از استاندارد توصیه شده در محیط های کاری بیمارستان می تواند بر سلامت کارکنان تاثیر بگذارد. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی و توصیف عوامل زیان آورفیزیکی محیط کار در بخش های مختلف بیمارستان دندانپزشکی شهید شکری در تهران است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر به صورت توصیفی- مقطعی در سال 1401 ، با استفاده از اندازه گیری عوامل فیزیکی، روش ماتریس ریسک و سوالات عمومی شامل ویژگی های جمعیت شناختی و ادراک کارکنان از وضعیت راحتی و آسایش در بیمارستان دندانپزشکی شهید شکری طراحی و اجرا شد. شناسایی و ارزیابی عوامل زیان آور فیزیکی بیمارستان و تعیین سطح خطر با اندازه گیری متغیرهای صدا، روشنایی، دما، جریان باد و رطوبت صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 25.0 انجام گردید.

یافته ها:

در مطالعه حاضر،در بخش های کاری لاندری و  DCSS میزان روشنایی به ترتیب با مقدار 210±4.33 و 221±6.55 لوکس و دما  2.14±29 و 1.68±27 درجه سانتی گراد در محدوده خطر زیاد (سطح C) قرار  داشتند. در بخش پذیرش مراجعه کنندگان و بیماران در طبقه همکف میزان جریان باد در سطح خطر بالا (سطح C) قرار داشت. میزان روشنایی و اختلاف تراز فشار صدا در بین بخش های مختلف این بیمارستان تفاوت معنی داری از نظر آماری با یکدیگر داشتند (P<0/05)، در حالی که رطوبت، دما و گردش باد در بین بخش های مختلف این بیمارستان تفاوت معنی داری از نظر آماری با یکدیگر نشان نداد (0/05>p). 32/1%کارکنان محیط بیمارستان را به عنوان ناراحت کننده و 67/9% آن را به عنوان قابل قبول توصیف کردند.

بحث و نتیجه گیری:

 نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اندازه گیری عوامل خطر فیزیکی محیط کار، روش ماتریس ارزیابی ریسک و همچین به کارگیری نظرات کارکنان بیمارستان می تواند ابزارهای مفیدی برای شناسایی و ارزیابی خطرات عوامل فیزیکی صدا، روشنایی، رطوبت، دما و جریان باد در محیط های بیمارستانی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2495772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!