بررسی برخی صفات فیزیولوژیکی در اکوتیپ های گیاه بادرشبو (Dracocephalum moldavica L.) تحت تنش شوری

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف:

 بادرشبو (Dracocephalum moldavica L.) گیاهی دارویی متعلق به خانواده نعناعیان است که به عنوان گیاهی اشتها آور، آرام بخش و بهبود دهنده زخم از آن استفاده می شود. استقرار ضعیف و غیر یکنواخت گیاهان دارویی در خاک های مناطق خشک خصوصا در شرایط تنش های محیطی غیر زنده از جمله تنش شوری، یکی از مهمترین موانع توسعه و کشت این گیاهان در کشور است.

مواد و روش ها

به منظور بررسی اثر تنش شوری بر برخی صفات فیزیولوژیکی مرتبط با تحمل به تنش شوری در 14 اکوتیپ بادرشبو، آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در دو شرایط بدون تنش و تنش شوری انجام شد. دو شرایط آزمایش با استفاده از آب معمولی با هدایت الکتریکی 2/3 دسی زیمنس بر متر و آب شور با هدایت الکتریکی 14 دسی زیمنس بر متر انجام شد. در این پژوهش صفات غلظت پرولین، غلظت کلروفیل a و b، غلظت کاروتنویید، میزان نسبی آب برگ، غلظت سدیم و پتاسیم و نسبت سدیم به پتاسیم اندازه گیری شدند.

یافته ها

نتایج تجزیه واریانس مرکب نشان داد که اثر تنش شوری برای صفات غلظت کلروفیل a و b، میزان نسبی آب برگ، غلظت سدیم و پتاسیم و نسبت سدیم به پتاسیم در سطح احتمال یک درصد معنی دار شد. برهمکنش تنش × اکوتیپ برای تمام صفات مورد بررسی به جز غلظت پرولین در سطح احتمال یک درصد معنی دار بود. بین اکوتیپ های مورد بررسی برای تمام صفات مورد مطالعه تفاوت معنی دار در سطح احتمال یک درصد وجود داشت. تنش شوری باعث کاهش معنی دار غلظت کلروفیل a و b، میزان نسبی آب برگ و غلظت پتاسیم و افزایش معنی دار غلظت سدیم و نسبت سدیم به پتاسیم گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که اکوتیپ های فریدن، اصفهان و مراغه در هر دو شرایط بدون تنش و تنش شوری دارای مقادیر بیشتر غلظت پتاسیم بودند و بنابراین می توان این اکوتیپ ها را برای کشت در هر دو شرایط تنش و بدون تنش شوری پیشنهاد نمود.

نتیجه گیری

نتایج مقایسه میانگین داده ها برای اکوتیپ های مورد بررسی نشان داد که می توان اکوتیپ های فریدن، اصفهان و مراغه را جهت کشت در هر دو شرایط تنش و بدون تنش شوری پیشنهاد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p2496119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!