کاربرد واکنش بویایی دشمنان طبیعی در انتخاب گونه مناسب برای کنترل بیولوژیک: بررسی مقایسه ای زنبورهای Trichogramma evanescens West و T. brassicae Bezd.

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
واکنش بویایی و ویژگی های زیستی دو گونه زنبور Trichogramma evanescens (Te) و T. brassicae (Tb) در شرایط آزمایشگاهی انجام شد. تیمارها شامل تخم کرم گلوگاه انار و قطعات سالم و آلوده تاج، دانه و پوست میوه انار و برگ سالم و له شده درخت انار بود. دستگاه بویایی سنجی شامل یک لوله شیشه ای دو شاخه (Y شکل) با زاویه 30 درجه بود. برای هر تیمار 90 عدد زنبور ماده جفتگیری کرده با طول عمر 24-0 ساعت در سه تکرار (30 زنبور) در نظر گرفته شد. به منظور بررسی ارتباط احتمالی بین قدرت بویایی زنبورها و کارایی آن ها، ویژگی های زیستی هر یک از این دو گونه روی تخم کرم گلوگاه با استفاده از رویکرد جدول زندگی دوجنسی بررسی شد. نتایج بویایی سنجی نشان داد حشرات کامل زنبور ماده و جفتگیری کرده Te به طور معنی داری به بوهای تخم کرم گلوگاه، تاج و دانه انار سالم و آلوده جلب می شوند. در حالی که، زنبور Tb به هیچ کدام از تیمارها در مقایسه با هوای تمیز به طور معنی دار پاسخ نداد. نتایج بررسی ویژگی های زیستی مشخص کرد افراد نر (70/10 روز) و ماده (52/10 روز) زنبور Te به طور معنی داری نسبت به افراد نر (20/11 روز) و ماده (95/10 روز) زنبور Tb دوره رشدی نابالغ کوتاه تری داشتند. طول عمر زنبورهای ماده Te و Tb به ترتیب 3 و 2 روز به دست آمد. نرخ خالص تولید مثل و نرخ ذاتی افزایش جمعیت در زنبورهای Te و Tb به ترتیب 56/16 فرد نتاج و 2337/0 روز1- و 20/15 فرد نتاج و 2220/0 روز1- برآورد شد. نرخ تبدیل میزبان به تخم پارازیتویید (Qp) در هر دو گونه زنبور معادل یک بدست آمد. در سایر پراسنجه ها نیز گونه T. evanescens نسبت بهT. brassicae برتری نسبی داشت. در این مقاله، امکان کاربرد روش بویایی سنجی به جای بررسی های زمان بر تعیین ویژگی های غالبا متغیر زیستی برای انتخاب دشمن طبیعی مناسب، مورد  بحث قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2498428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!