خواص آنتی اکسیدانی فوکوئیدان استخراج شده از جلبک قهوه ای سارگاسوم (Sargassum tenerrimum) و توانایی آن در مهار آنزیم پلی فنول اکسیداز میگوی وانامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فوکوییدان یکی از پلی ساکاریدهای مهم تولید شده توسط جلبک های قهوه ای است. در مطالعه حاضر فوکوییدان از جلبک قهوه ای سارگاسوم (Sargassum tenerrimum) استخراج و ویژگی های آن شامل میزان استخراج، کربوهیدات، پروتیین، سولفات، اورونیک اسید، خواص آنتی اکسیدانی (مهار رادیکال آزاد DPPH و احیای یون آهن) و توانایی آن در مهار آنزیم پلی فنول اکسیداز میگوی وانامی در غلظت های 5/0، 1 و 2 میلی گرم در میلی لیتر مورد سنجش قرار گرفت. میزان استخراج، کربوهیدات، پروتیین، سولفات و اورونیک اسید فوکوییدان استخراج شده به ترتیب 23/7، 51/36، 64/5، 57/11 و 22/9 درصد بود. میزان مهار رادیکال آزاد DPPH در فوکوییدان بسته به غلظت از 94/35 تا 94/63 درصد متغیر بود (05/0<p). میزان احیای یون آهن از 23/0 در تیمار فوکوییدان با غلظت 5/0 میلی گرم در میلی لیتر تا 74/0 در تیمار 2 میلی گرم در میلی لیتر فوکوییدان متغیر بود. بالاترین میزان مهار آنزیم پلی فنول اکسیداز میگوی وانامی در فوکوییدان با غلظت 2 میلی گرم در میلی لیتر و برابر با 72/64 درصد به دست آمد. نتایج این مطالعه نشان داد که جلبک قهوه ای سارگاسوم (S. tenerrimum) منبعی غنی از فوکوییدان با خواص آنتی اکسیدانی قابل توجه است و پلی ساکاریدهای استخراج شده از این جلبک می تواند به عنوان بازدارنده طبیعی و سالم آنزیم پلی فنول اکسیداز مطرح باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2500522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!