ارائه سامانه پرونده سلامت فردی برای بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کم کاری تیرویید بیماری مزمنی است که بیماران مبتلا به آن به مرور زمان نسبت به بیماری خود بی توجه می شوند. مهارت های مدیریتی بیمار باید ارتقا یابد تا خطر عوارض این بیماری به حداقل برسد. هدف این مطالعه ارایه سامانه پرونده سلامت فردی برای بیماران مبتلا به کم کاری تیرویید بود.

روش

این پژوهش از نوع توسعه ای- کاربردی بود که در دو مرحله انجام شد. مرحله اول نیازسنجی بود که با مشارکت 10 متخصص غدد انجام شد. سپس نمونه اولیه سامانه پرونده سلامت فردی، با زبان ASP.NET در محیط Visual Studio طراحی شد. در مرحله دوم ارزیابی کاربردپذیری سامانه توسط 52 بیمار انجام شد. تحلیل داده ها در محیط نرم افزار SPSS انجام گردید و میانگین امتیازات ارزیابی در سه سطح «ضعیف» (3-0)، «متوسط»(6-3/1) و «خوب» (9-6/1) طبقه بندی شد.

نتایج

یافته های مرحله اول نشان داد که عناصر داده در شش محور اصلی شامل داده های دموگرافیک، تاریخچه، معاینات کلی، نتایج آزمایشگاهی، طرح درمانی و اطلاعات تشخیصی و 64 عنصر داده از نظر پزشکان متخصص غدد ضروری تشخیص داده شد. میانگین و انحراف معیار ارزیابی کاربردپذیری سامانه بر اساس نظر کاربران در شاخص های مختلف بدین شرح گزارش شد: در استفاده از سامانه (0/81±7/89)، صفحه نمایش (1/55±7/43)، اصطلاحات و اطلاعات (1/20±7/51)، قابلیت یادگیری سامانه (0/79±8/25) و قابلیت های کلی سامانه (0/70±8/14) بود. کاربرد پذیری سامانه در سطح «خوب» ارزیابی شد.

نتیجه گیری:

حاصل پژوهش طراحی سامانه پرونده سلامت فردی بیماران کم کاری تیرویید بود. این سامانه در ارایه برنامه های مراقبتی برای بیماران، جمع آوری اطلاعات دقیق از بیماران، بهبود مشارکت بیمار در درمان، ارتقای کیفیت زندگی و کاهش هزینه های بیماران می تواند برای پزشکان و بیماران مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!