طراحی و ارزیابی برنامه کاربردی آموزشی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند برای زنان در معرض خطر اندومتریوز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از آنجا که اندومتریوز یک بیماری مزمن است و نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد افزایش آگاهی و آموزش به زنان ضروری به نظر می رسد. با توجه به پیشرفت های فناوری و راه های جدید ارتباطی، ارایه راهکاری جدید از ترکیب آموزش و فناوری، در پیشگیری و مدیریت این بیماری بسیار مهم است؛ لذا این پژوهش با هدف طراحی و ارزیابی یک برنامه کاربردی آموزشی برای زنان در معرض خطر اندومتریوز انجام شد.

روش

پژوهش حاضر از نوع توسعه ای-کاربردی بود و در دو مرحله اجرا گردید. در مرحله اول محتوای آموزشی مستخرج از متون توسط 11 نفر از متخصصین زنان و زایمان و بهداشت باروری از نظر میزان ضرورت و اثربخشی تایید شد. سپس برنامه طراحی و در اختیار 40 نفر از زنان در سن باروری قرار گرفت و کاربردپذیری برنامه ارزیابی شد. تحلیل داده ها با آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار در محیط نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد.

نتایج

محتوای آموزشی موردنیاز برنامه کاربردی آموزشی در پنج گروه ارایه و مورد تایید متخصصین قرار گرفت. میانگین سنی زنان شرکت کننده در مطالعه حاضر (11/70 ± 32/35) بود. میانگین نمره کاربردپذیری برنامه 8/34 از مجموع 9 امتیاز بود که نشان دهنده رضایت کاربران از برنامه در سطح «خوب» بود.

نتیجه گیری:

آموزش زنان از طریق ابزارهای جدید رایج مانند تلفن همراه، می تواند نقش مهمی در افزایش آگاهی و تاثیر درمان آن ها داشته باشد. بنابراین طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر تلفن همراه در زمینه آموزش و آگاهی بخشی برای زنان در معرض خطر اندومتریوز می تواند مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!