ارزیابی ضرایب بزرگنمایی تغییرمکان پیشنهاد شده در آیین نامه ASCE7 و استاندارد 2800 - ویرایش چهارم - برای قاب های خمشی ویژه بتنی با و بدون دیواربرشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

معمولا در آیین نامه های تدوین شده بر اساس شیوه ی «طراحی بر مبنای نیرو»، مقادیر بارهای جانبی ناشی از زلزله، توسط ضریب رفتار (R)، کاهش یافته و بنابراین تغییرمکان های جانبی حاصل از تحلیل استاتیکی خطی نیز، به صورت کاهش یافته نتیجه می گردند. از این رو لازم است که این تغییرمکان ها پس از تحلیل سازه، تحت بزرگنمایی قرار گرفته تا تخمینی از مقادیر واقعی این تغییرمکان ها حاصل شود. این عملیات در اغلب آیین نامه های لرزه ای، معمولا به وسیله ی اعمال ضریبی تحت عنوان ضریب بزرگنمایی تغییرمکان (Cd)، صورت می پذیرد. بدین منظور در این مقاله، ضریب بزرگنمایی تغییرمکان (Cd) برای سیستم های باربر جانبی از نوع قاب خمشی بتن آرمه ویژه با و یا بدون دیوار برشی بتن آرمه، تحت ارزیابی واقع گردیده است. در این راستا، برای هر یک از سیستم های باربر جانبی یادشده، 3 عدد قاب ساختمانی 3، 7 و 11 طبقه در نظر گرفته شده است. این قاب ها علاوه بر تحلیل های استاتیکی خطی، در معرض رکوردهای حوزه دور معرفی شده در دستورالعمل FEMA P695 تحت تحلیل دینامیکی خطی و دینامیکی غیرخطی تحت قرار گرفته اند و در انتها نیز ضریب Cd برای هر کدام از قاب ها محاسبه و استخراج گردیده است. نتایج حاکی از آن است که مقادیر پیشنهادی آیین نامه های ASCE7-16 و استاندارد 2800 (ویرایش 4) برای ضریب یادشده در سیستم های باربر جانبی مذکور کافی نبوده و به منظور تخمین واقع گرایانه تری از عملکرد سازه در زلزله، مقادیر Cd بزرگتری تقاضا گردیده است. این مقادیر برای سیستم های باربر قاب خمشی بتن آرمه ویژه با و یا بدون دیوار برشی بتن آرمه پیشنهاد شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!