مقاومت به کلیستین و ردیابی ژن mcr-1 در ایزوله های پسودوموناس ائروژینوزا مقاوم به چند دارویی جدا شده از زخم بیماران مبتلا به سوختگی بستری شده در بیمارستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 مقدمه :

افزایش روزافزون مقاومت آنتی بیوتیک به ویژه به کلیستین در پسودوموناس آیروژینوزا مقاوم به چند دارویی Multidrug-resistant Pseudomonas aeruginosa))، یکی از عوامل مهم مرگ و میر در عفونت های زخم در بیماران سوختگی می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی شیوع مقاومت به کلیستین به عنوان خط آخر درمان در ایزوله های MDR P. aeruginosa زخم بیماران بستری و ردیابی ژن mcr-1 بود.

روش ها

تعداد 72 ایزوله ی P. aeruginosa جدا شده در آزمایشگاه بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان با استفاده از تکنیک های استاندارد میکروبیولوژیکی ارزیابی و تایید شدند. حساسیت آنتی بیوتیکی توسط روش استاندارد دیسک دیفیوژن نسبت به 8 آنتی بیوتیک و حداقل غلظت مهاری (Minimum inhibitory concentration) MIC کلیستین بررسی گردید. حضور ژن mcr-1 با استفاده از پرایمرهای اختصاصی و (Polymerase chain reaction) PCR ردیابی شد.

یافته ها

از بین 72 ایزوله، تعداد 50 (69/44 درصد) P. aeruginosa مقاوم به چند دارویی شناسایی شدند که بیشترین مقاومت نسبت به لوفلوکساسین (98 درصد) و سیپروفلوکساسین (92 درصد) و کم ترین مقاومت نسبت به پپراسیلین تازوباکتام (40 درصد) بود. فقط 2 درصد از ایزوله ها مقاومت کامل را به تمامی آنتی بیوتیک ها نشان دادند. مقاومت به کلیستین در 14 درصد و ژن mcr-1 در 2 درصد ایزوله ها ردیابی شد.

نتیجه گیری

مقاومت 14 درصدی P. aeruginosa نسبت به کلیستین در سویه های جدا شده از عفونت های سوختگی در اصفهان و فراوانی 2 درصدی ژن mcr-1 در این مطالعه، اهمیت تشخیص زودهنگام مقاومت به کلیستین، ردیابی ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی و عدم تجویز بی مورد این دارو برای کنترل عفونت های بیمارستانی را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
678 تا 684
لینک کوتاه:
magiran.com/p2502231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!