ویژگی ها، تظاهرات بالینی و فراوانی رپولاریزاسیون زودرس بطنی در کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 مقدمه:

 ویژگی های بالینی رپولاریزاسیون زودرس بطنی در کودکان در جهت پیشگیری از وقوع عوارض قلبی و مرگ ناگهانی، بسیار مهم است. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی ویژگی ها، تظاهرات بالینی و فراوانی رپولاریزاسیون زودرس و فراوانی آریتمی های بطنی و دهلیزی در این کودکان انجام گردید.

روش ها

این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی به صورت گذشته نگر بر روی پرونده ی 78 کودک بین سنین 5 تا 18 سال مبتلا به آریتمی دهلیزی یا بطنی طراحی گردید. بروز رپولاریزاسیون زودرس بر اساس الگوی قطعه ی ST به دو دسته ی بدخیم و خوش خیم و بر اساس درگیری لیدهای قلبی تحتانی و لترال به سه دسته ی ریسک پایین، متوسط و بالا تقسیم بندی شد.

یافته ها

در بین 78 پرونده ی مورد بررسی فراوانی رپولاریزاسیون زودرس برابر (32-13 :CI 95 درصد) 21/8 درصد بود. 56/25 درصد از بیماران در گروه خوش خیم قرار داشتند. 75 درصد از کودکان مبتلا به رپولاریزاسیون زودرس بطنی علایم بالینی داشته اند که شایع ترین علامت، تپش قلب (78/12 درصد) بود. شایع ترین آریتمی ها با منشا بطنی تاکی کاردی و فیبریلاسیون بطنی 87/21 و 25/6 درصد بودند. شایع ترین آریتمی ها با منشا دهلیزی، به ترتیب تاکی کاردی حمله ای فوق بطنی (50 درصد)، فلاتر دهلیزی (9/37 درصد)، تاکی کاردی دهلیزی (6/25 درصد)، فیبریلاسیون دهلیزی (3/12 درصد) بود. بین نوع آریتمی و رپلاریزاسیون، رابطه ی معنی داری وجود داشت.

نتیجه گیری

مطالعه ی حاضر که نشان دهنده ی وجود فراوانی نسبتا بالای رپولاریزاسیون زودرس بطنی در کودکان بود و همچنین وجود نسبتا بالای آریتمی های دهلیزی و بطنی در آن ها، می توان نتیجه گرفت که کودکان با رپولاریزاسیون زودرس لازم است که از نظر وجود آریتمی های قلبی مورد بررسی قرار بگیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
685 تا 692
لینک کوتاه:
magiran.com/p2502232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!