سنگ نگاری، زمین شیمی و سنگ زایی سنگ‏ های بازالتی منطقه علی‏ آباد گروس به عنوان بخشی از مجموعه افیولیتی صحنه- هرسین (خاور کرمانشاه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این بررسی با بهره گیری از مشاهدات صحرایی، سنگ نگاری و نیز داده های به دست آمده از تجزیه زمین شیمیایی سنگ کل (XRF و ICP-MS) به بررسی سنگ‏ های آتشفشانی منطقه علی‏ آباد گروس در جنوب صحنه پرداخته شده است. این سنگ‏ های آتشفشانی بخشی از مجموعه افیولیتی محدوده صحنه- هرسین (کرتاسه پسین تا ایوسن پسین) هستند و به صورت بالشی و توده ای دیده می شوند. از دیدگاه سنگ نگاری این سنگ‏ ها ترکیب بازالتی دارند و بافت‏ های غالب در آنها پورفیریتیک و گلومروپورفیریتیک هستند. این سنگ‏ ها سرشت ماگمایی توله ایتی دارند. همچنین، الگوی پراکندگی عنصر های خاکی کمیاب و الگوی پراکندگی عنصر های فرعی و کمیاب و نیز جایگاه نمونه‏ های بررسی شده در نمودار های تمایز انواع سنگ‏ های بازالتی با ویژگی های زمین شیمیایی مختلف گویای شباهت آنها به سنگ‏ های بازالتی پشته‏ های میان اقیانوسی مرتبط با پلوم‏ های گوشته ای (P-MORB) هستند. ماگمای مادر این سنگ‏ ها می‏ تواند در پی ذوب بخشی کم (کمتر از 3 درصد) خاستگاه پریدوتیتی اسپینل دار پدیدآمده باشد. در مقایسه با سنگ‏ های بازالتی منطقه علی‏ آباد گروس، دیگر رخنمون‏ های سنگ‏ های آتشفشانی در گستره مجموعه افیولیتی محدوده صحنه- هرسین ویژگی های زمین شیمیایی سنگ‏ های بازالتی پشته‏ های میان اقیانوسی وابسته به پلوم‏ های گوشته ای (P-MORB)، سنگ‏ های بازالتی پشته‏ های میان اقیانوسی غنی‏ شده (E-MORB) و نیز سنگ‏ های بازالتی درون صفحه ای (WPB) را نشان می‏ دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2502641 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!