بررسی نانوذره های مغناطیسی پوشش داده شده با SBA-15 و گروه های عاملی آمین دار به منظور جداسازی فلزهای Cr4+و Fe3+ از محلول های آلوده به فلزهای سنگین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
جداسازی به صرفه فلزهای سنگین از پساب های صنعتی، یکی از موضو ع های بسیار مهم در مطالعه های امروزی برای حفظ محیط زیست می باشد. در این پژوهش، نانوذره های مغناطیسی Fe3O4 با استفاده از مزوروزنه SBA-15 که سطح موثر بسیار بالایی دارند، پوشش داده شد و با استفاده از لیگاندهای نیتروژن دار، عامل دار شدند و برای جداسازی فلزهای سنگین از پساب، مورد استفاده قرار گرفتند. نانوذره های مگنتیت با استفاده از روش رسوبی و موج فراصوت سنتز شدند و سپس با روش کلوییدی، لایه ای از SBA-15 بر روی نانوذره های مغناطیسی نشانده شد و در مرحله بعدی سطح و درون روزنه های مزوروزنه با 3-(N-(تری متوکسی سیلیل)پروپیل اتیلن دی آمین عامل دار شد. برای بررسی ویژگی های نانوکامپوزیت، از آنالیزهای FT-IR، TGA ، SEM، XRD و BET استفاده شد. این نانوجاذب روزنه دار برای جداسازی فلزهای Cr4+و Fe3+ مورد مطالعه قرار گرفت. نتیجه های پژوهش نشان داد که با مقدارهای دلخواهی می توان این فلزها را توسط این نانوجاذب از پساب جداسازی کرد. از برتری های این نانوجاذب متخلخل می توان به ویژگی مغناطیسی، سادگی در بازیافت، کارایی بالا و مقاومت گرمایی بالا اشاره کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2504713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!