مروری بر پیامدهای بارداری در زنان باردار واکسینه شده علیه کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 مقدمه:

 شواهد نشان داده است، پاندمی کوید-19 می تواند عوارض و عواقب ناخوشایندی را برای مادر باردار و جنین داشته باشد. لذا واکسیناسیون مادران باردار جهت ایمن ساختن این گروه نیز انجام شد. جهت تجمیع دانش موجود در مورد اثربخشی و پیامدهای بارداری در زنانی که این واکسیناسیون را انجام دادند، این مطالعه طراحی و اجرا گردید.

روش ها

در این مطالعه ی مروری سیستماتیک، همه ی مطالعات منتشر شده تا تاریخ 24/2/2022 وارد مطالعه شدند. جستجوی مطالعات در پایگاه اطلاعاتی Embase، Scopus، Web of Science، PubMed و با استفاده از کلمات کلیدی Pregnancy، COVID-19 virus vaccines، Pregnancy complications، Fetal outcome انجام شد. دو پژوهشگر به طور مستقل مقالات را جهت ارزیابی کیفیت (با استفاده از ابزار Newcastle-Ottawa) و استخراج یافته های اصلی آن ها مورد بررسی قرار دادند.

یافته ها

در این مطالعه ی مروری، 10 مطالعه مطابق با معیارهای ورود با 40522 زن باردار که واکسن کووید-19 دریافت کرده بودند، وارد شدند. بروز عوارض مادری پس از واکسیناسیون، فوق العاده کم بود. در بین زنان باردار، بر اساس اینکه واکسن در سه ماهه ی اول، دوم یا سوم بارداری تزریق شده باشد، تفاوت معنی داری در میزان عوارض مادری وجود نداشت. واکسیناسیون کووید-19 در دوران بارداری با افزایش عوارض بارداری یا زایمان مرتبط نبود.

نتیجه گیری

با توجه به این که ایمنی و اثربخشی واکسن کووید-19 عوامل مهمی در دستیابی به مصونیت جمعیت هستند. پذیرش گسترده تر واکسن ها برای دستیابی به پوشش ایمن سازی کافی، ضروری است. ارایه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند از داده های موجود برای آموزش و توانمندسازی افراد باردار برای تصمیم گیری آگاهانه استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
718 تا 728
لینک کوتاه:
magiran.com/p2506003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!