سمیت حشره کش های تترانیلی پرول، کلرانترانیلی پرول، لوفنورون و تیوسیکلام روی دو گونه زنبورTrichogramma brassicae Bezdenko و T. evanescens Westwood (Hymenoptera: Trichogrammatidae) تحت شرایط آزمایشگاهی و نیمه مزرعه ای

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زنبورهای تریکوگراما یکی از موفق ترین گونه های پارازیتویید در دنیا بوده و به طور گسترده در جهان برای کنترل بیشتر آفات استفاده می شوند. به واسطه یافتن حشره کش هایی با اثرات سوء کمتر روی این زنبورها تاثیر غلظت توصیه شده مزرعه ای و نصف غلظت توصیه شده مزرعه ای حشره کش های تترانیلی پرول،کلرانترانیلی پرول، لوفنورون و تیوسیکلام روی مراحل مختلف رشدی دو گونه زنبور Trichogramma evanescens Westwood و Trichogramma brassicae Bezdenko مورد بررسی قرار گرفت. تخم های پارازیته شده بید غلات در مراحل لاروی، پیش شفیرگی و شفیرگی به روش غوطه وری با محلول های حشره کش ها تیمار شدند. جهت ارزیابی پایداری حشره کش ها، غلظت های توصیه شده مزرعه ای آن ها با یک سم پاش دستی روی گیاهان گوجه فرنگی تا جاری شدن محلول سمی پاشیده شد. گیاهان گوجه فرنگی زیر یک پوشش پلاستیکی به عنوان حفاظ باران نگهداری شدند. نمونه برداری از گیاهان گوجه فرنگی در روزهای 3، 5، 16 و 31 روز پس از تیمار انجام شد. بر اساس نتایج تیوسیکلام در هر دو غلظت (توصیه شده مزرعه ای و نصف غلظت توصیه شده مزرعه ای) مضرترین حشره کش برای مراحل نابالغ به خصوص مرحله پیش شفیرگی هر دو گونه زنبور تریکوگراما بود. تترانیلی پرول با درصد مرگ و میر 33/23 و 11/21 در کمتر از پنج روز به ترتیب برای گونه های Trichogramma brassicae و T. evanescens در گروه حشره کش های بی دوام ارزیابی گردید. نتیجه مشابهی برای کلرانترانیلی پرول با درصد مرگ و میر 25 و 11/26 به ترتیب برای دو گونه مذکور حاصل شد. همچنین لوفنورون نیز با 55/30 و 30 درصد مرگ و میر به ترتیب برای دو گونه Trichogramma brassicae  و T. evanescens در کمتر از پنج روز بی دوام ارزیابی شد. ولی تیوسیکلام با 44/14و 67/16 درصد مرگ و میر در 31 روز پس از سم پاشی و با 55/65 و 44/69 درصد مرگ و میر در کمتر از 5 روز برای دو گونه در گروه حشره کش های با دوام متوسط قرار گرفت. بنابراین با توجه به نتایج تترانیلی پرول، کلرانترانیلی پرول و لوفنورون را می توان با رعایت فاصله مناسب سم پاشی جهت رها سازی زنبور تریکوگراما، جهت کنترل آفات بال پولکدار استفاده نمود. در مقابل تیوسیکلام بایستی با احتیاط بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2506317 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!