بررسی خاصیت پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس پاراکازئی جداسازی شده از یک نوع پنیر سنتی ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی با اثرات مفید بر سلامت انسان هستند. جداسازی باکتری های جدید با توانمندی پروبیوتیکی موجب گسترش کارایی این گروه از میکروارگانیسم ها در سلامت انسان و حیوانات می گردد. هدف از این مطالعه بررسی پتانسیل پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس پارا کازیی جدا شده از پنیر سنتی سمنان می باشد.

روش کار

در این مطالعه به بررسی پتانسیل پروبیوتیکی سویه لاکتوباسیلوس پاراکازیی جدا شده از پنیر سنتی سمنان توسط گروه بهداشت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان پرداخته شد. برای این منظور برخی از پارامترهای پروبیوتیکی نظیر مقاومت و زنده مانی در محیط اسیدی و صفراوی، زنده مانی در محیط شبیه سازی شده روده ای و معده ای، خاصیت هیدروفوبیستی ، ویژگی های خود تجمعی و تجمع توام و خاصیت ضد میکروبی جدایه ها در برابر دو باکتری اشریشیا کلی به عنوان شاخص باکتری گرم منفی و استافیلوکوکوس اوریوس به عنوان شاخص باکتری های گرم مثبت مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

نتایج این تحقیق نشان داد که در مجموع، جدایه ی لاکتوباسیلوس پاراکازیی با 5/75 درصد زنده مانی در محیط اسیدی، کمتر از 30 دقیقه تاخیر رشد در حضور صفرا ، اثر ضد میکروبی مناسب بر علیه دو باکتری بیماری زا ، 82/57 درصد آبگریزی سطحی و 45/92 درصد قدرت خودتجمعی و دارا بودن قدرت تجمعی توام بالا علیه دو باکتری اشریشیا کلی و استافیلوکوکوس اوریوس توانمندی پروبیوتیکی مناسبی را نشان داد.

نتیجه گیری نهایی: 

با توجه به نتایج به دست آمده، جدایه لاکتوباسیوس پاراکازیی با دارا بودن ویژگی های لازم می تواند به عنوان پروبیوتیک مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2507504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!