بررسی تاثیر پوشش خوراکی کیتوزان و بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده بر بهبود ویژگی های کیفی و افزایش زمان ماندگاری فلفل دلمه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه مقدماتی:

 فلفل دلمه ای حاوی مواد مغذی موثر بر پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها می باشد. چروکیدگی، از دست دادن آب و کاهش ویتامین ها پس از برداشت موجب کاهش کیفیت ظاهری و ارزش غذایی آن می گردد.

هدف

هدف از این پژوهش افزایش ویژگی های کیفی و عمر ماندگاری فلفل دلمه ای با استفاده از پوشش دهی و تکنیک های بسته بندی می باشد.

روش کار

در این تحقیق از متدولوژی سطح پاسخ و طرح مرکب مرکزی به منظور بررسی اثر کیتوزان (0-1 درصد)، غلظت گاز اکسیژن در بسته بندی (3-21 درصد)، درجه حرارت نگهداری (5-20 درجه سانتی گراد) و زمان انبارداری (5-45 روز) بر پارامترهای درصد کاهش وزن، سفتی بافت، ویتامین C و خواص رنگی (*L ، *a و *b) استفاده شد. فلفل‏ها پس از ضدعفونی با محلول هیدروکلرید سدیم به مدت 30 ثانیه در محلول های کیتوزان 5/0 درصد و 1 درصد غوطه ور و سپس تحت سه غلظت گاز اکسیژن (3% ، 12% و 21%) بسته بندی و در دماهای مختلف به مدت 45 روز نگهداری شدند.

نتایج

نتایج نشان داد که غلظت کیتوزان اثر قابل توجهی بر کاهش وزن و سفتی بافت فلفل نداشت. ولی حفظ ویتامینC در نمونه ها با افزایش غلظت کیتوزان افزایش یافت. افزایش این ماده تا 5/0درصد موجب افزایش مولفه L* شد. با افزایش غلظت گاز اکسیژن در بسته بندی، یک روند کاهشی در استحکام بافت و محتوای ویتامین C مشاهده شد. نتایج نشان داد تغییر در غلظت گاز اکسیژن اثر قابل توجهی بر وزن نمونه ها و روشنایی رنگ نداشت. با افزایش غلظت گاز اکسیژن مولفه a* کاهش و مولفه b* افزایش یافت، ولی افزایش غلظت کیتوزان موجب کاهش مولفه b* شد. پذیرش نمونه ها از نظر بافت، آروما، تازگی، طعم و مزه و پذیرش کلی محصول تحت شرایط نگهداری با اکسیژن بالاتر کمتر بود.

نتیجه گیری نهایی:

 بر اساس نتایج بهینه یابی بهترین غلظت پوشش کیتوزان، غلظت گاز اکسیژن، دما، زمان به ترتیب، 6/0%، 012%، oC8/11 و 21 روز به دست آمد.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p2507508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!