ارزیابی دانش و آگاهی کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی (EMS) در تشخیص بیماران دچار سکته مغزی (استروک)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 بخشی از موارد مرگ ناشی از سکته مغزی (استروک) در محیط های خارج از بیمارستان رخ می دهد. لذا سیستم اورژانس پیش بیمارستانی نقش مهم و حیاتی در مدیریت بیماران دچار استروک دارد. مطالعه حاضر به ارزیابی دانش و آگاهی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی ایلام در تشخیص بیماران دچار استروک و اقدامات لازم حین انتقال به بیمارستان می پردازد.

روش ها

مطالعه مقطعی حاضر در بیمارستان ها و مراکز اوراژنس پیش بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1400 انجام شد. برای سنجش دانش و آگاهی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی در مورد استروک، پرسشنامه ای محقق ساخته حاوی 20 سوال، و همچنین اطلاعات دموگرافیک پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی همچون سن، جنسیت، رشته تحصیلی توسط ایشان تکمیل و با مراجعه حضوری محقق جمع آوری گردید.

یافته ها

میانگین سنی 109 نفر از پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی 6/6±32/4 سال بود. اکثر پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی فارغ التحصیل مقطع کاردانی و رشته فوریتهای پزشکی بودند. میانگین امتیاز دانش و آگاهی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی در مورد استروک برابر 3/5±16/9 از 20 بود که با توجه به معیار امتیازدهی، سطح آگاهی خیلی خوب برآورد گردید. البته سطح آگاهی خیلی ضعیف و ضعیف به ترتیب در 0/9 % (1 نفر) و 1/8 % (2 نفر) از پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی ثبت شد. هیچ ارتباط معنی داری بین میانگین سطح دانش و آگاهی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی با رشته تحصیلی گزارش نشد.

نتیجه گیری

یافته های مطالعه حاضر نشان داد که سطح دانش و آگاهی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی ایلام در زمینه استروک مطلوب است، با این وجود دانش و آگاهی درصد بسیار کمی از افراد در سطح ضعیف یا خیلی ضعیف بود. انجام مطالعات بیشتری در این زمینه پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2507938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!