«الهیات مادرانگی» در کتاب مقدس و قرآن کریم
پرسشهای مهم پیشاروی «الهیات مادرانگی» چنین هستند: پرسش نخست: چه رابطهای میان «مادرانگی» و «زنانگی» برقرار است؟ «آیا مادری جزء ضروری یا جنبه ذاتی زنانگی است»، به گونهای که اگر زنی خود را از مادر بودن رها سازد، معنایش این باشد که از زن بودن خود جدا شده است؟ اگر اینگونه باشد، آن دسته از زنانی که نمیتوانند بچهدار شوند یا نمیخواهند بچهدار شوند، زن کامل یا حتی زن به حساب نمیآیند؟ پرسش دوم: چه رابطهای میان «دغدغه مادرانگی» و «شغل زن» وجود دارد؟ یک مادر چگونه میتواند میان «زندگی حرفهای» و «زندگی مادرانه» خود تعادل مناسبی برقرار کند؟ آیا مشارکت زن در اجتماع نظام طبیعی الهی را نقض میکند؟ آیا تحصیل و اشتغال زن به طراحی الهی از تن و بدن زنانه تعدی میکند؟ پرسش سوم: آیا «مادرانگی» یک هویت «واسطه» است یا یک هویت «مستقل»؟ آیا مادر به دلیل این که واسطه الهی برای آفرینش است، از خود هیچ هویت مستقلی ندارد؟ شاید این یکی از مفروضات جامعه مردسالار یا استعمار مردانه باشد. «الهیات مادرانگی در مسیحیت» در واکنش به این پرسشها شکل گرفت و گسترش یافت و ادبیات گستردهای را تحت عنوان «Motherhood Theology» ارایه کرد. در اسلام الگوی متمایز و شناختهشدهای از الهیات مادرانگی در اختیار نداریم، اما با تکیه بر همین الگوی استخراجشده از الهیات مادرانگی در مسیحیت، به سراغ قرآن کریم و سیره پیشوایان دین میروم تا طرح کلی الهیات مادرانگی را ترسیم کنم. باشد که بعدها این طرح نو بیشتر ساخته و پرداخته شود.
الهیات مادرانگی ، مادری ، الهیات عملی ، کتاب مقدس ، قرآن کریم ، فمینیسم
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.