تاملی در نسبت میان مرجعیت عقل و معرفت شناسی اشراقی در ایمان گروی بشر عصر حاضر
در عصر حاضر که قوای ادراکی-ذهنی و تعقل برترین ویژگی انسان شمرده میشود و شواهد تجربی توانستهاند ربط نفس و ذهن و به تبع آن تجربههای معنوی و مغز را در مقوله عقل عملی روشن سازند، مرجعیت عقل و تاثیر تکامل تدریجی مغز در گرایش به ایمان مورد توجه فلسفه تکاملگرای طبیعی قرار گرفته است. اگر ایمان باورهایی را شامل میشود که شان و جایگاه معرفتی دارند، بیشک پسندیدهتر است که از پشتوانه عقلانی برخوردار باشد، زیرا دادههایی که قوای شناختی ویژه برای شواهد تجربی پایهای به ارمغان میآورند مقبولیت ایمان مبتنی بر عقل را برای پیروان مکتبهای فلسفی شاهدگرایی برآورده میسازند. از سوی دیگر در مطالعات انفسی پیرامون مسیله ایمان، معرفت اشراقی و جنبههای شهودی مرتبهای عالیتر را به خود اختصاص میدهند. ایمان و عقل مکمل یکدیگر، ضروری تعالی و دو حقیقت همافزا هستند و آنجا که عقل امور مربوط به دغدغه نهایی را حلنشده رها کرده ایمان نقش خود را در اداره حیات انسانها ایفا کرده است. فعالیتهای متعارف عقل با تنگناهای حاکم بر عقل و نیز خودمحوری آن تحدید میشود. هرچند مرتبه ایمان بالاتر از عقل است، اما کارکرد قوای مغزی-ذهنی و به دنبال آن نیروهای عقلانی در بهبود وضعیت انسان عصر حاضر که برای استمرار حیات فردی و اجتماعی خود نیاز جدی به ایمانگروی و تجربههای معنوی دارد انکارناپذیر است. به نظر لازم و ضروری است که در آموزشهای رسمی آن دسته از رهیافتهایی که به تقویت توامان ابعاد معرفتشناختی، عقلانی و ایمانی بشر میانجامند گنجانده شوند.
مرجعیت عقل ، تکامل مغز ، ایمان ، معرفت اشراقی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.