اعتیاد به اینترنت و مهارت های ارتباطی دانشجویان: کاربردی از تئوری حمایت اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیش زمینه و هدف:

 اینترنت چنان فراگیر شده است که اکثر مهارت های زندگی ازجمله مهارت های ارتباطی را تحت تاثیر قرار داده است. دانشجویان به لحاظ دسترسی آسان و روزانه به اینترنت که به دنبال گسترش شبکه ارتباطی خود هستند یک گروه آسیب پذیر جامعه ازلحاظ اعتیاد به اینترنت هستند. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و مهارت های ارتباطی دانشجویان بر اساس تیوری حمایت اجتماعی صورت گرفت.

مواد و روش ها

در مطالعه توصیفی حاضر، 323 دانشجو از خوابگاه های مختلف دانشگاه علوم پزشکی همدان به طور تصادفی وارد مطالعه شدند. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه استاندارد مهارت های ارتباطی بارتون، پرسشنامه حمایت اجتماعی شربورن و استوارت و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شدند و آزمون های ضریب همبستگی و رگرسیون خطی انجام گرفتند.

یافته ها

میانگین (± انحراف معیار) برای نمرات اعتیاد به اینترنت (71/17±) 48/47، برای حمایت اجتماعی (79/21±) 96/101، برای شبکه اجتماعی (34/2±) 50/12 و برای مهارت های ارتباطی (63/7±) 43/57 بود. بین میزان اعتیاد به اینترنت و مهارت های ارتباطی رابطه معکوس و معناداری (189/0r = -، 001/0p=) وجود داشت. بر اساس مدل رگرسیون خطی، با افزایش یک نمره مهارت ارتباطی میزان اعتیاد به اینترنت به طور متوسط 38/0 کاهش یافت.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به رابطه معکوس بین اعتیاد به اینترنت و مهارت های ارتباطی در دانشجویان، برنامه ریزی و طراحی مداخلات آموزشی - حمایتی در راستای استفاده صحیح از اینترنت موجب جلوگیری از اعتیاد به اینترنت و بهبود مهارت های ارتباطی در جهت استفاده از شبکه های اجتماعی موثر خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
258 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p2508324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!