ترکیب الگوریتم های مبتنی بر شناسایی الگو و یادگیری عمیق به منظور شناسایی خودکار کوادکوپترهای تجاری با استفاده از علائم صوتی دریافتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استفاده از کوادکوپترهای تجاری یک فن اوری به سرعت در حال پیشرفت است که دارای کاربردهای بسیاری در بخش های خصوصی، تجاری و دولتی است. در حال حاضر، هیچ تضمینی برای تسهیل عملکرد ایمن این دستگاه ها در فضای جامعه وجود ندارد. در این مقاله، سه روش مختلف برای شناسایی خودکار کوادکوپترهای تجاری ارایه می شود. از بین سه فن ارایه شده، دو روش مبتنی بر شبکه های یادگیری عمیق است که در آن ها تمام مراحل استخراج ویژگی و طبقه بندی به صورت خودکار انجام می شود. روش های مبتنی بر یادگیری عمیق شامل شبکه های عصبی کانولوشن (سی ان ان)، شبکه های ال اس تی ام و ترکیب آن ها است. روش سوم با استفاده از ضرایب کپسترال (به عنوان ویژگی) و ماشین های بردار پشتیبان (به عنوان طبقه بند) ارایه می شود. در این مقاله الگوریتم های مبتنی بر یادگیری عمیق از الگوهای طیفی منحصر به فرد کوادکوپترهای تجاری به منظور استخراج ویژگی استفاده می کنند. الگوهای طیفی با اعمال روش تبدیل فوریه کوتاه مدت روی داده های صوتی به دست می آیند. هم چنین، در روش سوم از ضرایب کپسترال و طبقه بند ماشین بردار پشتیبان به منظور شناسایی و دسته بندی علایم صوتی دریافتی استفاده می شود. عملکرد روش های مبتنی بر یادگیری عمیق و روش مبتنی بر ضرایب کپستروم با استفاده از مجموعه داده های صوتی ثبت شده از کوادکوپترهای تجاری مقایسه شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهند که هر سه روش ارایه شده دارای عملکرد مناسبی در شناسایی کوادکوپترها هستند. با این حال، روش سی ان ان- ال اس تی ام با فراهم نمودن میانگین دقت 95/31 درصد، میانگین حساسیت 96/24 درصد و میانگین اختصاصیت 95/61 درصد دارای بهترین عملکرد است.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2509395 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!