سبک شناسی داستانهای فتح الله بی نیاز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 سبک پدیده ای انسانی است و همانند آدمی، چند‌وجهی است. شناخت سبک، مستلزم رشته پیچیده ای از بررسیهای همه جانبه است. تحلیل سبک‌شناسی آثار داستانی در سه محور صورت میپذیرد؛ یکی سبک‌شناسی زبان داستان که سه سطح آوایی، لغوی و نحوی را در بر میگیرد؛ دیگری سبک‌شناسی ادبی که شامل خلاقیتهای ادبی متن است و از رهگذر تشبیه، استعاره، مجاز و... شکل میگیرد. و سرانجام سبک‌شناسی فکری که مولفه ها و ابعاد محتوایی و اندیشگانی متن را میکاود. در این پژوهش سعی شده است عناصر زبانی، ادبی، و فکری سبک‌ساز داستانهای فتح‌الله ‌بی‌نیاز شناخته شود تا سبک داستانهای او از دیگر نویسندگان متمایز‌ گردد.

روش مطالعه

 این پژوهش بر اساس روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته و گردآوری اطلاعات آن ازطریق منابع کتابخانه ای انجام شده است.

یافته ها

 بر اساس بررسیهای انجام‌شده، عناصر زبانی سبک‌ساز داستانهای‌ فتح‌الله بی‌نیاز در سطح واژگانی، محاوره گرایی واژگانی، استفاده زیاد از صفات و قیود، تتابع صفات و اضافات، تنوع وجوه فعلی اعم از اخباری، التزامی و... است. در سطح نحوی نیز، استفاده از جملات کوتاه و ساده، تعدد فعل، و تتابع افعال، عناصر سبک‌ساز هستند. عناصر ادبی سبک‌ساز نیز در داستانهای‌ این نویسنده، استفاده از آرایه های تشبیه و کنایه است که بسامد زیادی هم ندارد.

نتیجه گیری

 اصلیترین ویژگی داستانهای بی‌نیاز که میتوان گفت تقریبا بر تمامی لایه های سبکی آثار او سایه افکنده است، القای احساس تنهایی، ناامیدی و دلمردگی است؛ بطوریکه غالب صفات، قیود، افعال و صنایع ادبی در این متون تحت‌تاثیر این احساسات انتخاب شده اند؛ بطور خودآگاه یا ناخودآگاه. فراوانی کلمات معطوف، اتباع، افعال ساده و مرکب، جملات کوتاه و گزارشگونه از دیگر ویژگیهای زبانی آثار اوست. بنمایه های فکری آثار او را میتوان در مرگ، تنهایی، انتقادهای اجتماعی، سردی روابط و یکنواختی زندگی خلاصه کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p2509638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!