ارزیابی پژوهش های مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها در کسب وکارهای خانوادگی با دو رویکرد علم سنجی و فراتحلیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مطالعات انجام‌شده حوزه مسیولیت‌پذیری اجتماعی در کسب‌وکارهای خانوادگی دارای تنوع بسیاری در استفاده از ابعاد و مولفه‌ها و به‌کارگیری رویکرد، روش تحقیق، ابزار و تکنیک‌های تجزیه و تحلیل داده‌هاست که این امر منجر به ادراک متفاوت از این پدیده شده است. همچنین نتایج متناقض پژوهش‌ها در مورد بعضی متغیرهای موثر بر مسیولیت اجتماعی کسب‌وکارهای خانوادگی مانند سرمایه‌گذاری‌های محیطی، منافع اجتماعی، منافع سهامداران، نوع صنعت و غیره در پژوهش‌های مختلف دیده می‌شود و نتایج حاصل از پژوهش‌های انجام‌شده هماهنگ و یکدست نیست و حتی گاهی نتایج متناقضی در تحقیقات حاصل می‌شود. درواقع میزان اثر هر یک از عوامل ذکرشده را نمی‌توان یافت. در چنین شرایطی تعیین این مطلب بسیار دشوار است که آیا تفاوت‌های بین نتایج مطالعات ناشی از شانس و تصادفی است و یا به دلیل تفاوت‌های نظری است که در ویژگی‌های مطالعات وجود دارد که در این صورت از طریق فراتحلیل می‌توان به این سوال پاسخ داد. بر این اساس پژوهش حاضر به‌منظور شناخت بهتر از مطالعات صورت‌گرفته در این زمینه، به ارزیابی وضعیت انتشارات حوزه مسیولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها در کسب‌و‌کارهای خانوادگی با دو رویکرد تلفیقی علم‌سنجی و فراتحلیلی است.

روش‌شناسی: 

این مقاله از نوع مطالعات فراتحلیل است که با رویکرد علم‌سنجی به مطالعه روند توسعه پژوهش‌های حوزه "مسیولیت‏پذیری اجتماعی شرکت‌ها در کسب‌وکارهای خانوادگی" پرداخته است. جامعه آماری پژوهش کلیه مقالات و مدارک علمی نمایه‌شده در وب آو ساینس با موضوع "مسیولیت‏پذیری اجتماعی شرکت‌ها در کسب‌وکارهای خانوادگی" در بازه زمانی 1997 تا مارس 2021 به تعداد 262 مدرک علمی است که این داده‌ها با دو رویکرد علم‌سنجی و فراتحلیل مورد تجزیه و تحلیل‌ قرار گرفته است. در قسمت فراتحلیل ازآنجاکه پیشینه‌های بازیابی‌شده می‌بایست از لحاظ روایی، اعتبار ابزار اندازه‌گیری و روش نمونه‌گیری بررسی می‌شدند، لذا مقالات برای انتخاب در فرایند تحلیل، بر اساس شاخص‌هایی همچون: داشتن شرایط لازم از نظر روش‌شناسی (فرضیه‌سازی، روش تحقیق، جامعه، حجم نمونه و روش نمونه‌گیری، ابزار اندازه‌گیری، روایی و اعتبار ابزار، مفروضه‌های آماری، روش تحلیل آماری و صحیح بودن محاسبات آماری)، همخوانی موضوع پژوهش با مسیولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها و شرکت‌های خانوادگی، کمی بودن مورد بررسی قرار گرفتند. برای تعیین جامعه آماری در بخش فرا تحلیل بامطالعه چکیده مقالات در ابتدا 162 مقاله، بعد 72 و سپس 52 مقاله باهدف و شرایط پژوهش حاضر تفکیک‌شده‌اند و درنهایت با مطالعه دقیق‌تر 28 مقاله جامعه پژوهش حاضر را در قسمت فرا تحلیل تشکیل داده‌اند.

یافته‌ها:

 از سال 2016 مقالات رشد چشم‌گیری داشته و در سال 2020 به اوج خود رسیده است بیش از 50 % مقالات در سه مجله مطرح این حوزه چاپ‌ شده‌اند و بیش از 70 % مقالات مربوط به کشورهای توسعه‌یافته هستند. یافته‌های قسمت فراتحلیل نشان داده، همگنی از نظر میزان و تنوع تاثیر متغیرهای مختلف بر حوزه مسیولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها در کسب‌و‌کارهای خانوادگی مطالعات مورد تایید قرار نگرفت و تحلیل داده‌ها بیانگر دخالت متغیرهای تعدیل‌کننده شاخص محیطی، نوع صنعت، سبک کسب‌و‌کار خانوادگی و نیز منابع مورد استفاده در تحقیقات پیشین است.

 نتیجه‌گیری:

 سیر صعودی تحقیقات در حوزه مسیولیت‌پذیری اجتماعی شرکت بیانگر اهمیت مسیله در وضعیت بهزیستی افراد رشد اقتصادی و بهبود محیط‌زیست و محیط زندگی است که توجه بیشتری به این حوزه و همکاری‌های بین‌المللی با دیگر کشورها را می‌طلبد و با توجه به ناهمگن‌بودن مقالات می‌توان نتیجه گرفت که پژوهش‌های مربوط به این حوزه روند انباشتی خود را طی نکرده است. با وجود اینکه کشورهای توسعه‌یافته به‌صورت جدی به دنبال تحقیقات در زمینه‌ مسیولیت اجتماعی هستند و این مقوله بسیاری از روابط بین‌المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، لذا کسب‌وکارهای خانوادگی برای واردشدن در عرصه جهانی، شاخص‌های مسیولیت اجتماعی را بیشتر مدنظر قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p2511427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!