امکان استفاده از برخی جدایه های ایرانی قارچ بیمارگر Akanthomyces برای کنترل میکروبی شپشک آردآلود پنبه Phenacoccus solenopsis

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شپشک آردآلود پنبه (Hemiptera: Pseudococcidae)Tinsely  Phenacoccus solenopsis  یکی از آفات مهم بسیاری از گیاهان در اکوسیستم های کشاورزی و فضاهای سبز شهری می باشد. در این مطالعه، امکان به کارگیری سه جدایه ایرانی از قارچ Akanthomyces lecanii (جدایه های PAL6، PAL7 و PAL8) و یک جدایه ایرانی از گونه A. muscarius (جدایه GAM5) در کنترل میکروبی این آفت در شرایط گلخانه ای و روی گیاه حسن یوسف (به عنوان میزبان گیاهی شپشک) مورد ارزیابی قرار گرفت. برای این منظور، گیاهان آلوده به پنج پوره های سن آخر شپشک توسط غلظت های مختلف (104، 105، 106، 107 و 108 کنیدی در هر میلی لیتر) هر جدایه تیمار شده و میزان مرگ و میر شپشک ها تا هشت روز و به صورت روزانه ثبت شد. میزان مرگ و میر از 3/14 درصد (در جدایه PAL7) تا 79/1 درصد (در جدایه PAL8) متغیر بود. بیشترین میزان مرگ و میر در غلظت 108 کنیدی در هر میلی لیتر بیمارگرهای مزبور دیده شد. بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری زایی جدایه ها در روز ششم پس از تیمار ثبت شد. به طور کلی، سوسپانسیون کنیدی جدایه PAL7 قارچ A. lecanii با غلظت 108 کنیدی در هر میلی لیتر بهترین گزینه بین بیمارگرهای مورد مطالعه برای کنترل میکروبی شپشک آردآلود پنبه بود که در شش روز پس از تیمار موجب 17/56 درصد مرگ و میر در جمعیت این آفت شد. از نتایج این تحقیق می توان برای توسعه کنترل میکروبی شپشک آرد آلود پنبه به ویژه در محیط های گلخانه ای استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2511529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!