تاثیر اسانس بومادران در مقایسه با پادزیست محرک رشد و زیست یار باکتریایی بر عملکرد رشد، کیفیت گوشت و پاسخ ایمنی در جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این مطالعه، به منظور بررسی تاثیر اسانس گیاه بومادران در مقایسه با پادزیست محرک رشد و زیست یار باکتریایی بر عملکرد رشد،کیفیت گوشت و پاسخ ایمنی در جوجه های گوشتی انجام شد. تعداد 200 قطعه جوجه خروس گوشتی در قالب طرح کاملا تصادفی با پنج تیمار و چهار تکرار مورد بررسی قرار گرفتند. تیمارهای خوراکی شامل: 1) جیره پایه، 2) جیره پایه حاوی 500 میلی گرم در کیلوگرم آنتی بیوتیک فلاوفسفولیپول، 3 و4) جیره های پایه حاوی 100 و 200 میلی گرم در کیلوگرم اسانس بومادران و 5) جیره پایه حاوی 200 میلی گرم در کیلوگرم زیست یار باکتریایی تجاری بودند. در این بررسی، صفات عملکردی، کیفیت گوشت و پاسخ ایمنی مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتایج، استفاده از 100 میلی گرم اسانس بومادران سبب افزایش وزن بدن و بهبود ضریب تبدیل خوراک در مقایسه با شاهد گردید. همچنین، شاخص تیوباربیتوریک اسید در جوجه های تغذیه شده با سطوح مختلف اسانس بومادران و زیست یار باکتریایی کمتر از گروه شاهد و فلاوفسفولیپول بود. مقدار pH، ظرفیت نگهداری آب گوشت، افت خونابه و افت در نتیجه پخت و پز گوشت تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفت. عیار پادتن علیه گلبول قرمز گوسفندی در شاهد کمتر از مقدار آن در جوجه های تغذیه شده با سطوح مختلف اسانس بومادران بود. در نهایت، می توان نتیجه گرفت استفاده از اسانس بومادران در سطح 100 میلی گرم در کیلوگرم می تواند جایگزین مناسبی برای پادزیست ها در تغذیه جوجه گوشتی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
413 تا 425
لینک کوتاه:
magiran.com/p2513244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!