بررسی قابلیت های رویکرد یادگیری ماشین در پیش بینی جریان سطحی روزانه با استفاده از برخی داده های هواشناسی و شاخص تفاضلی نرمال شده برف (مطالعه موردی: حوضه آبخیز لتیان و ناورود)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیش بینی دقیق جریان سطحی برای مدیریت منابع آب به ویژه پیش بینی سیل و فرسایش خاک بسیار مهم است. در مطالعه حاضر، قابلیت سه روش یادگیری ماشین (ML) شامل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR)، شبکه عصبی مصنوعی با پس انتشار خطا (ANN-BP) و رگرسیون تقویت گرادیان (GBR) با استفاده از داده های هواشناسی و پوشش برف سنجنده MODIS برای پیش بینی جریان سطحی روزانه در دو حوضه مختلف لتیان و ناورود بررسی شد. برای توسعه مدل، چهار متغیر اصلی شامل باران روزانه (P)، دمای حداکثر (Tmax) ، دمای حداقل (Tmin) و شاخص تفاضلی نرمال شده برف (NDSI) از سنجنده MODIS در طول سال های 1379-1397 استفاده شد. کارایی این مدل ها با استفاده از شاخص های آماری مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج شبیه سازی نشان داد که همه مدل ها نتایج رضایت بخشی را در شبیه سازی جریان سطحی روزانه با استفاده از متغیرهای هواشناسی به عنوان پارامترهای ورودی مدل ها ارایه کردند. همچنین، کارایی همه مدل های ML مورد مطالعه، زمانی که شاخص NDSI به عنوان متغیر تخمین گر در شبیه سازی اعمال شد، بهبود یافت. بهترین کارایی را در بین تمام مدل های مورد مطالعه در هر دو حوضه، مدل GBR نشان داد. مدل SVR  پایین ترین کارایی را در پیش بینی جریان سطحی روزانه برای هر دو مرحله آموزش و اعتبارسنجی در اکثر موارد نشان داد. به طور کلی، نتایج شبیه سازی در حوضه لتیان نسبت به حوضه ناورود در هر دو مرحله آموزش و اعتبارسنجی بهتر بود و نسبت به دو مدل دیگر، بهترین کارایی در مدل GBR با ضریب همبستگی (85/0=R)، ضریب کارایی نش-ساتکلیف 72/0=NS و جذر میانگین مربعات خطا (m3/s43/3(RMSE= با استفاده از شاخص NDSI در حوضه لتیان مشاهده شده است که نشان دهنده تاثیر زیاد ذوب برف در ایجاد جریان سطحی در مناطق برف خیز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1127 تا 1144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2514080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!