ارزیابی حضور ژن های انتقالی مقاوم به آنتی بیوتیک های وابسته به پلاسمید در جزایر ژنومی اسینیتو باکتر بومانی جدا شده از نمونه های کلینیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اسینتوباکتربومانی یکی از مهم ترین عوامل عفونت های بیمارستانی است. توانایی فوق العاده در کسب مقاومت دارویی در مقابل طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها را دارد. سویه های مقاوم به چند دارو MDR و تولیدکننده بتالاکتاماز AmpC این باکتری، عامل بیماری های عفونی جدی در بخش های مختلف بیمارستانی و در افراد بستری می باشد و درمان این عفونت ها به علت مقاومت گسترده نسبت به داروهای ضد میکروبی با مشکلات جدی مواجه است. هدف از مطالعه تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی اسینتوباکتر بومانی و بررسی احتمال وجود ژن های کروموزومی و پلاسمیدی مقاوم به آنتی بیوتیک ها در جزایر ژنومی این باکتری بود.

روش کار

در این مطالعه 60 ایزوله از گونه های اسینتوباکتر بومانی از نمونه های بالینی جمع آوری شد. آزمون حساسیت ضد میکروبی با استفاده از روش دیسک دیفیوژن و روش PCR برای شناسایی ژن های کروموزومی و پلاسمیدی مقاوم به آنتی بیوتیک ها (dha، cit و mox) انجام شد.

یافته ها

بیشترین مقاومت در آمپی سیلین (3/98 %) و کمترین مقاومت در کولیستین (%35) بود. مقاومت بیش از 90% در 12 آنتی بیوتیک از 15 آنتی بیوتیک مشاهده شد.60 ایزوله 34/98% نسبت به بیش از 8 آنتی بیوتیک مقاوم بودند و فقط یک نمونه به همه حساس بود. فراوانی ژن های dha، cit و mox به ترتیب 1 (%2)، 7 (%12) و 27 (%46) بود. 24 ایزوله (%40) برای هر سه ژن منفی بودند. فراوانی ایزوله های حاوی ژنهایmox  با مقاومت آنتی بیوتیکی رابطه مستقیم داشت (05/0 ≤p).

نتیجه گیری

نتایج نشان دهنده درصد بالای فراوانی ژنهایmox  است که با مقاومت آنتی بیوتیکی رابطه مستقیم دارد، با این حال حضور این ژنها و رابطه آنها با میزان مقاومت آنتی بیوتیکی نیاز به بررسی بیشتری دارد. مقاومت بالای اسینتوباکتر بومانی به آنتی بیوتیکها بسیار نگران کننده بود، زیرا کنترل و درمان این باکتری را مشکل می سازد. تنها آنتی بیوتیک موثر قابل استفاده در درمان عفونت های مرتبط کولیستین می باشد که مقاومت به آنهم در حال افزایش است.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!