برهمکنش سلول - ویروس لنفوتروپیک سلول T نوع I (HTLV-1) در پیشرفت لوکمی/ لنفوم سلول های T بالغین: جنبه های مولکولی لکوموژنسیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری لوکمی/ لنفوم سلول T بزرگسالان (ATLL) نوعی بدخیمی سلول های T تهاجمی می باشد که پس از عفونت مزمن طولانی مدت با ویروس نوع 1 لنفوتروپیک سلول های T (HTLV-1) ایجاد می شود. سالانه 10 تا 20 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند و علی رغم میزان بالای عفونت، تنها 5-2 درصد افراد آلوده به HTLV-1 به ATLL مبتلا می شوند. سه راه اصلی برای انتقال ویروس اثبات شده است: (الف) انتقال مادر به فرزند از طریق شیر دادن، (ب) انتقال جنسی و عمدتا از مرد به زن و (ج) اجزای سلولی خون. مطالعه حاضر، با هدف بررسی پیشرفت های صورت گرفته در طول 30 سال گذشته در شناخت عفونت HTLV-1، همانندسازی، بیان ژن های بیماریزایی، تغییر شکل سلول متاثر از فعالیت ویروس و نیز روش های درمانی، پیشگیری از عفونت ویروس و لنفوم-لوکمی سلول های T انجام شده است.

روش کار

تدوین مطالعه مروری سیستماتیک حاضر، بر اساس استراتژی جستجوی پیشرفته و استاندارد واژگان کلیدی شامل Leukemia، Lymphoma، ATLL، HTLV-1 و لکوموژنسیس در پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Springer، Scopus، Medline، Google Scholar،Science Direct  و Web of Science انجام گردید.

نتیجه گیری

علی رغم پیشرفت های اخیر در شیمی درمانی، پیوند سلول های بنیادی هماتوپویتیک آلوژنیک (alloHSCT) و درمان های حمایتی، پیش آگاهی بیماران مبتلا به ATLL یکی از ضعیف ترین پیش آگاهی ها در بین بدخیمی های هماتولوژیکی می باشد. غربالگری پیش از تولد برای HTLV-1 باید در نواحی اندمیک با ارایه اطلاعات و مشاوره دقیق به کار گرفته شود و از طرفی توسعه و تکامل یک واکسن ایمن و موثر می تواند یک ابزار مهم در حفاظت ناقلین در برابر ATLL باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!