بررسی ارتباط بین مقادیر کمی ضریب انتشار ظاهری در تصاویر دیفیوژنی تشدید مغناطیسی پروستات با مقادیر شاخص گلیسون در نمونه های پاتولوژی متعاقب پروستاتکتومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

روش استاندارد در تشخیص و مرحله بندی سرطان پروستات، نمونه برداری و تعیین مقدار شاخص گلیسون (Gleason Score) می باشد.  در این مطالعه ارتباط بین شاخص گلیسون به عنوان روش استاندارد در بیماران مبتلا به سرطان پروستات با پارامتر های استخراج شده از تصاویر دیفیوژنی تشدید مغناطیسی (Diffusion-Weighted Images) بررسی گردید.

روش کار

این مطالعه ی کاربردی بر روی 90 بیمار مبتلا به سرطان پروستات که بر اساس معیار های Mc Donald از اسفند ماه 1398 تا  بهمن ماه 1399 به مرکز تصویربرداری شفای اصفهان ارجاع داده شده بودند، انجام شد. پس از تشخیص اولیه توسط پزشک، ابتدا تصاویر آگزیال دیفیوژن با تنفس آزاد و با استفاده از سیستم Siemens مدل Avanto، با قدرت 5/1 تسلا (با مقادیر b برابر با mm2 / s 0، 1000، 1500 و 2000) از بیماران اخذ گردید. پس از جراحی پروستاتکتومی، نمونه ها به آزمایشگاه پاتولوژی ارجاع داده شدند و شاخص گلیسون در آن ها تعیین گردید. سپس این مقادیر با مقادیر ضریب انتشار ظاهری (Apparent Diffusion Coefficient) مقایسه و نتایج گزارش گردید.

یافته ها

آنالیز همبستگی پیرسون همبستگی منفی و معنادار قابل توجهی بین شاخص گلیسون و اندازه گیری های ADC نشان داد (926/0- r =، 01/0p=).

نتیجه گیری

عمده ترین محدودیت مطالعات قبلی، غیر قابل اطمینان بودن مقدار GS حاصل از نمونه برداری و مشکلات در تعیین دقیق محل تومور در MRI بود. برای غلبه بر این محدودیت، در این مطالعه از نمونه های پروستاتکتومی برای بررسی ارتباط تصویر دیفیوژنی و مقدار شاخص GS استفاده شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از نمونه های پروستاتکتومی دقت بالاتری در تعیین ارتباط بین شاخص های تصویری و پاتولوژی در مقایسه با نتایج حاصل از نمونه برداری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!