اثربخشی انواع بازی های پیش دبستانی بر مهارت های ذهنی و اجتماعی کودکان مراکز پیش دبستانی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه در سراسر کشورهای دنیا روش های نوین آموزشی در حال گسترش هستند؛ روش های مبتنی بر بازی سرآمد تمام روش هاست چرا که این بازی ها اغلب با استقبال یادگیرندگان روبرو می گردد. این پژوهش با هدف تبیین تاثیر بازی های پیش دبستانی بر مهارت های ذهنی و اجتماعی کودکان مراکز پیش دبستانی انجام گرفت.

روش پژوهش:

 مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی با گروه کنترل و آزمایشی به صورت طرح پیش آزمون- پس آزمون انجام گرفت. جامعه آماری شامل 8467 کودک پیش دبستانی بود که در گروه سنی 5 تا 6 سال مشغول به تحصیل بودند که از بین آن ها 120 نفر به صورت تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. کودکان شرکت کننده در پژوهش به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. پس از یکسان سازی گروه ها ابتدا از کل شرکت کنندگان، که 60 نفر آن ها پسر و 60 نفر دختر بودند پیش آزمون بصری - حرکتی بندر گشتالت به منظور سنجش مهارت های ذهنی از کودکان گرفته شد و پرسشنامه ی مهارت های اجتماعی ماتسون به منظور سنجش مهارت های اجتماعی کودکان در اختیار معلمان قرار داده شد. سپس از هر گروه 30 نفر به صورت تصادفی به عنوان گروه آزمایش و 30 نفر نیز به عنوان گروه کنترل انتخاب گردیدند و بازیها به گروه های آزمایش طی دو ماه و هرهفته دو جلسه ی یک و نیم ساعته آموزش داده شد.

یافته ها

بر اساس یافته های تحقیق میزان تاثیر مداخله متغیر مستقل (بازی های پیش دبستانی) 16/0 بوده است، یعنی 16 درصد واریانس نمرات پس آزمون متغیر مهارت ذهنی کودکان به تاثیر بازی های پیش دبستانی بوده است. بدین معنا که بازیهای پیش دبستانی موجب افزایش مهارت ذهنی کودکان پیش دبستانی شده است. همچنین میزان تاثیر مداخله متغیر مستقل (بازی های پیش دبستانی) 28/0 بوده است، یعنی 28 درصد واریانس نمرات پس آزمون متغیر مهارت های اجتماعی کودکان به تاثیر بازیهای پیش دبستانی بوده است. بدین معنا که بازی های پیش دبستانی موجب افزایش مهارت های اجتماعی کودکان شده است.

بحث و نتیجه گیری

می توان بیان داشت که بازی های دوره پیش دبستانی توانسته است مهارت های ذهنی و اجتماعی کودکان را بهبود بخشد. بر این اساس بازی های دوره پیش دبستانی باید همسو با این اهداف طراحی و اجرا شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!