تاثیر 4 هفته ماساژ سوئدی بر حس عمقی مفصل زانو، قدرت عضلات چهارسر ران و علائم استئوآرتریت در زنان مبتلا به استئوآرتریت زانو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

افراد مبتلا به استیوآرتریت زانو با اختلال حس عمقی و کاهش قدرت عضلانی مواجه هستند.از ماساژ به عنوان مداخله ای یاد شده که می تواند علایم این بیماری را تسکین دهد.لذا هدف این پژوهش بررسی اثر چهار هفته ماساژ سویدی بر حس عمقی مفصل زانو،قدرت عضلات چهارسر ران و علایم استیوآرتریت در زنان بزرگسال مبتلا به استیوآرتریت زانو بود.تعداد30زن به صورت نمونه گیری هدفمند و در دسترس وارد مطالعه شدند (سن 30/7±6/52 سال،قد 05/0±57/1 مترو جرم بدن 60/9±40/74 کیلوگرم).افراد به طور تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند (15=n). گروه مداخله به مدت4هفته (12 جلسه) ماساژ سویدی دریافت کرد.در این مدت گروه کنترل هیچ برنامه تمرینی دریافت نکردند.علایم استیوآرتریت، قدرت عضلانی و حس عمقی مفصل زانو در پیش و پس آزمون به ترتیب با استفاده از پرسشنامه وومک، داینامومتر دستی و بازسازی زاویه مفصل اندازه گیری شدند.از آزمون سنجش مکرر ترکیبی جهت مقایسه بین گروهی و درون گروهی استفاده شد. نتایج حاکی از بهبود معنیدار متغیرهای مورد نظر در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بود (05/0>P). به طوری که علایم استیوآرتریت به طور معنیداری بهبود (0.001=P) و قدرت عضلات چهارسر (0.001=P) و حس عمقی مفصل زانو (0.001=P) نیز به طور معنیداری افزایش یافت. بر اساس یافته های این مطالعه، ماساژ میتواند با کاهش درد و بهبود عملکرد جسمانی،موجب افزایش قدرت عضلات چهارسر ران و بهبود حس عمقی مفصل زانو در زنان مبتلا به استیوآرتریت زانو شود.بنابراین پیشنهاد می شود در میان سایر روش های توانبخشی،از این روش نیز به منظور بهبود قدرت عضلانی،حس عمقی مفصلی و علایم بیماری در زنان مبتلا به استیوآرتریت زانو استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2516475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!