توسعه روشی برای شناسایی شرایط اضطراری در صنایع فرایندی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شرایط اضطراری بخشی از فضای کسب وکار است که در عمل، حذف تمامی آن ناممکن می باشد. برای مدیریت کارا و اثربخش شرایط اضطراری، یکی از ارکان اساسی و بحرانی، پیش بینی و شناسایی انواع شرایط اضطراری محتمل می باشد. در همین راستا، در این مطالعه چارچوبی برای پیش بینی و شناسایی شرایط اضطراری طراحی و در یک مطالعه موردی در دو صنعت فرایندی آزمون شد.

روش کار

در این مطالعه ابتدا روش های اجرایی شرکت ها و سازمان های فعال داخلی و خارجی در حوزه صنایع فرایندی جمع آوری شد. سپس روش های شناسایی آمادگی در برابر شرایط اضطراری و معیارهای ارزشیابی آن ها، با استفاده از بررسی متون استخراج شده و با رویکرد فازی دومرحله ای اولویت بندی شدند. برای محاسبه وزن متخصصین، از سیستم استنتاج فازی استفاده شد. برای اولویت بندی روش ها، ورودی های مربوط به سیستم فازی دوم محاسبه و با ورود متغیرهای مذکور به سیستم فازی، نمره نهایی روش ها محاسبه شد. پس از طراحی چارچوب، روش به دست آمده در دو صنعت فرایندی تست و تصدیق گردید.  

یافته ها

یافته ها نشان داد که بالاترین و پایین ترین روایی و ضریب تاثیر متخصصین به ترتیب برابر با 0.964، 1.095، 0.880 و 1.000 بود. یافته های رتبه بندی نهایی روش ها نشان داد «لیست حوادث و شبه حوادث فاجعه بار عمر سازمان»، «MIMAH» و «ارزیابی و مدیریت ریسک» با نمره نهایی به ترتیب برابر با 0.754، 0.750 و 0.725 دارای بیشترین نمره از میان روش های شناسایی شده بودند.

نتیجه گیری

استفاده از این رویکرد با شناسایی دقیق تر شرایط اضطراری محتمل و حذف موارد غیر اولویت دار به افزایش اثربخشی و کارایی ایمنی در حوزه مدیریت شرایط اضطراری می افزاید. نتیجه این کار، جلوگیری از تحمیل خسارات ناشی از وقوع شرایط و همچنین جلوگیری از انجام سرمایه گذاری های غلط با حذف شرایط اضطراری با اولویت های پایین  است.

زبان:
فارسی
صفحات:
724 تا 741
لینک کوتاه:
magiran.com/p2517569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!