تاثیر شکل و طول قلم بر ارتعاش دست-بازو منتقله از دسته چکش های تخریب الکتریکی در سطوح بتنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

این مطالعه با هدف تعیین میزان ارتعاش دست و بازو منتقل از دسته ابزارهای تخریب کننده سنگین الکتریکی و تعیین تاثیر استفاده از قلم های با طول و شکل متفاوت هنگام تخریب سطوح بتنی انجام شد.

روش کار

323 اندازه گیری جهت تعیین میزان بزرگی ارتعاش دست-بازو بر روی دسته های چپ و راست دو چکش تخریب الکتریکی سنگین پرکاربرد در مشاغل ساختمانی و خدمات شهری در ایران (RONIX و NEC) انجام شد. فرایند تخریب در شرایط واقعی توسط 2 کاربر با تجربه بر روی 49 دال بتنی با کیفیت یکسان 20 C با ضخامت های 10 و 15 سانتی متر و با استفاده از ملزومات پرکاربرد معمول در این چکش ها شامل 2 طول قلم (40 و 60 سانتی متر) و 2 شکل سر قلم (تخت و تیز) انجام شد. اندازه گیری و ارزیابی مطابق با روش 5349 ISO و با استفاده از 2 ارتعاش سنج SVANTEK به صورت هم زمان بر روی هر دسته چکش انجام گرفت.

یافته ها: 

میانگین شتاب موثر (ریشه میانگین مربعات) وزن یافته فرکانسی (awrms) برای مقدار مجموع محورها (VSV) در دسته چکش ها 2m/s 15.17 بود. محور عمودی با 2 m/s 13.60 محور غالب ارتعاش منتقل به دسته ابزارها بود. میانگین awrms هنگام استفاده از قلم های تخت و تیز به ترتیب 16.59 و 14.82 متر بر مجذور ثانیه بود. اختلاف بین نتایج قلم های 60 و 40 کمی بیش از 2m/s2 بود. فرکانس های غالب و هارمونیک ابزارها عموما در محدوده 25 تا 80 و 200 تا 400 هرتز قرار داشت.

نتیجه گیری: 

به طور کلی میانگین نتایج نشان داد که در قلم های تیز و با طول کوتاه تر (cm40) شتاب کمتری نسبت به قلم های تخت و cm60 وجود دارد. چکش رونیکس در طیف فرکانسی کمتر از 40 هرتز نسبت به چکش NEC شتاب بالاتری ایجاد نمود که این اختلاف در مقایسه دو چکش مزیت رقابتی ایمنی بالاتری برای چکش NEC را بیان می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
742 تا 766
لینک کوتاه:
magiran.com/p2517570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!