بررسی مشخصه های سایکومتری نسخه فارسی مقیاس اشتیاق تعامل با تکنولوژی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اشتیاق تعامل با تکنولوژی (ATI) به تمایل افراد به تعامل فعال با سیستم های دیجیتال اشاره دارد. ATI یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی بوده که تمامی جنبه های تعامل انسان-تکنولوژی را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این مطالعه بررسی ویژگی های سایکومتری نسخه فارسی مقیاس ATI بوده است.

روش کار

با استفاده از ترجمه روبه جلو-روبه عقب، نسخه فارسی ATI تهیه گردید. روایی سازه مقیاس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی موردبررسی قرار گرفت. همبستگی ATI با سایر متغیرهای دموگرافیک و شخصیتی از قبیل سن، جنسیت، پنج ویژگی بزرگ شخصیتی و نیاز به شناخت بررسی گردید.

یافته ها:

 برخلاف نسخه اصلی ATI، نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد که نسخه فارسی دارای دو زیرمقیاس است. زیرمقیاس اول از همه آیتم ها به جز آیتم 3 تشکیل شده بود و آیتم 3 به تنهایی زیرمقیاس دوم را تشکیل می داد؛ بنابراین، آیتم 3 از نسخه فارسی مقیاس ATI حذف گردید. پایایی مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ضریب پایایی برای مقیاس 9 آیتمی 0/86 و برای نسخه 8 آیتمی 0/90 بوده است. درنتیجه، پایایی مقیاس از شرایط قابل قبولی برخوردار بوده است. ATI با برون گرایی، موافق بودن، وجدانی بودن و روان رنجوری رابطه معنی داری نداشت (0/05<p). ارتباط بسیار ضعیف ولی معنی داری بین ATI و باز بودن به تجربه مشاهده گردید. ارتباط متوسطی بین ATI و نیاز به شناخت وجود داشت. امتیاز ATI در آقایان بالاتر از خانم ها بود و تفاوت معنی داری بین گروه های سنی مختلف ازنظر ATI مشاهده نگردید.

نتیجه گیری:

 برخلاف نسخه اصلی، نسخه هشت آیتمی مقیاس ATI جهت استفاده در ایران پیشنهاد می شود. سایر مشخصه های مقیاس فارسی از قبیل تک بعدی بودن و همبستگی با ویژگی های فردی، مشابه نسخه اصلی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
784 تا 799
لینک کوتاه:
magiran.com/p2517572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!