پایش میزان تغییرات عمودی سطح زمین با استفاده از تکنیک تداخل سنجی راداری و سری زمانی باند C؛ مطالعه موردی: بخش باختری فرازمین شتری (خاور طبس)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش به بررسی شواهد و آثار فعالیت های زمین ساختی جوان بر مبنای محاسبه میزان تغییرات قایم رخ داده در چین خوردگی ها و راندگی ها در باختر فرازمین شتری می پردازد. تحلیل کمی تغییرات عمودی سطح زمین در بخش باختری فرازمین شتری و بررسی عوامل تاثیرگذار بر میزان این تغییرات از اهداف این پژوهش بوده است. به منظور تحلیل تغییرات قایم رخ داده توسط چین خوردگی های جوان، گسل های راندگی و   پدیده های غیر زمین ساختی در منطقه از تصاویر راداری سنتینل 1 به روش تداخل سنجی راداری در محیط نرم افزار LiCSBAS استفاده شده است. بر اساس تفسیر داده ها، نرخ تغییرات قایم در طاقدیس فهلنج حدود 7/1 میلی متر و طاقدیس سردر حدود 1/28 میلی متر می باشند که به ترتیب بیشترین و کمترین تغییرات قایم را نشان می دهند. به طورکلی، تغییرات قایم در بخش باختری فرازمین شتری از شمال به سمت جنوب (پایانه ی شمالی گسل نایبند) افزایش چشمگیری دارد. نرخ و دامنه زیاد تغییرات در بخش باختری فرازمین شتری، به ویژه در چین خوردگی ها و گسل های راندگی جوان به دلیل بالا نبودن میزان دگرشکلی بین لرزه ای و عدم رخداد زمین لرزه با بزرگای بالا در دوره زمانی تفسیر تصاویر مورد استفاده در این مطالعه، دلیل مهم غیر زمین ساختی دارد. در منطقه مورد نظر، عامل بسیار تاثیرگذار در شکل گیری چنین تغییراتی، وقوع سیلاب های شدید فصلی و نشست رسوبات حمل شده توسط آنها در منطقه می باشد؛ اما شواهد ریخت زمین ساختی مشاهده شده در منطقه بر فعالیت کنونی گسله ها، فراخاست و رشد چین های جوان منطقه تاکید دارد. شواهدی همچون رودخانه های ماندری، رودخانه های منحرف شده و سربریده، دره های باریک و ژرف، پادگانه های آبرفتی بالاآمده بر فراز چین های نیوژن، چینه های رویشی از رسوبات آبرفتی جوان بر فراز یال طاقدیس های جوان منطقه، فعالیت کنونی گسله ها، فراخاست و رشد چین های جوان.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2518561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!