پیش بینی زودهنگام دیابت بارداری با استفاده از الگوریتم های درخت تصمیم و شبکه عصبی مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

دیابت بارداری با عوارض متعدد کوتاه مدت و درازمدت در مادر و کودک همراه است. شناسایی عوامل خطرزای آن می تواند به تشخیص به موقع و پیشگیری از عوارض مرتبط با آن کمک کند. هدف از این مطالعه طراحی و مقایسه مدل های پیش بینی ابتلا به دیابت بارداری با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی بود.

مواد و روش ها

برای پیش بینی دیابت بارداری از الگوریتم های درخت تصمیم، و شبکه عصبی مصنوعی استفاده گردید. جامعه پژوهش 1270 زن باردار تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر اهواز بودند که 816 مورد آن ها سالم و 454 مورد مبتلا به دیابت بارداری بودند. جهت ارزیابی کارآیی مدل ها؛ حساسیت، ویژگی، دقت و صحت محاسبه گردید. در نهایت از الگوریتم طبقه بندی AdaBoost برای تقویت مدل پیشنهادی استفاده گردید.

یافته ها

پس از انجام تحلیل مولفه اساسی، نه متغیر برای مدل سازی اولیه انتخاب شدند. که در مدل شبکه عصبی مصنوعی، سطح زیر منحنی راک و حساسیت به ترتیب 83/2 درصد و 85/1 درصد بود، و برای مدل درخت تصمیم نیز سطح زیر منحنی راک و حساسیت به ترتیب 0/826 و 84 درصد به دست آمد. پس از حذف متغیرها با وزن کمتر و تقویت مدل پیشنهادی، سطح زیر منحنی راک و حساسیت افزایش پیدا کرد (0/861 و 92/1 درصد). پنج متغیر شامل: قند خون ناشتا در اولین معاینه بارداری، سابقه دیابت بارداری در بارداری های قبلی، نمایه توده بدنی، سن مادر و سابقه خانوادگی دیابت، بالاترین دقت را در پیش بینی ابتلا به دیابت بارداری داشتند.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که الگوریتم های هوش مصنوعی از دقت و کارآیی قابل توجهی برخوردارند و می توانند با پیش بینی زودرس دیابت بارداری در پیشگیری از پیامدهای منفی آن موثر باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2522068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!