تاثیرحجم های مختلف تمرین تناوبی با شدت بالا بر سطوح سرمی تروپونین I و کراتین کیناز MB در بیماران پس از انفارکتوس میوکارد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 سطوح سرمی تروپونین قلبی (CTnI) و کراتین کیناز  (CK-MB)به عنوان شاخص های آسیب سلول قلبی به کار گرفته می شوند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر حجم های مختلف یک دوره تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) بر سطوح سرمی CTnI و CK-MB در بیماران قلبی پس از انفارکتوس میوکارد (MI) بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه نیمه تجربی،  با طرح پیش- پس آزمون، 30 بیمار (4/32±50/03 سال) مبتلا به MI مستند شده، از بین داوطلبانه و براساس معیارهای مطالعه انتخاب شدند. شرکت کنندگان به طور تصادفی به سه گروه 10 نفره تقسیم شدند: گروه شاهد و دو گروه تمرین تناوبی با شدت و حجم بالا (HV-HIIT) و تمرین تناوبی با شدت بالا و حجم کم (LV-HIIT) افراد در گروهHV-HIIT سه روز در هفته به مدت 40 دقیقه، و در گروه LV-HIIT سه روز در هفته به مدت 20 دقیقه، تمرین می کردند. نمونه خونی قبل و بعد از مداخله 12 هفته ای گرفته شد. تجزیه و تحلیل آماری متغیرها با آزمون های t زوجی، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی انجام شد.

یافته ها

در پایان مداخله، میزان CTnI در گروه LV-HIIT و HV-HIIT به طور معناداری کاهش یافت (به ترتیب 70 و50 درصد کاهش)، اما در گروه شاهد تغییر معناداری مشاهده نشد. سطوح  CK-MBتنها در گروه LV-HIIT کاهش معناداری نشان داد (% 26 کاهش). در سطوح سرمی CTnI، تفاوت معناداری بین سه گروه مشاهده شد (0/035=P) و نتایج آزمون تعقیبی توکی تفاوت را در جهت کاهش سطوح CTnI بین گروه شاهد و LV-HIIT نشان داد (0/012=P).

نتیجه گیری

تمرین LV-HIIT به عنوان یک راهبرد تمرینی برای برنامه های توانبخشی قلبی پس از MI به طور موثرتری از HV-HIIT می تواند شاخص های آسیب قلبی را بهبود دهد و با آسیب و خستگی کمتری در عضله قلبی همراه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2522070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!