تاثیر عصاره جلبک Sargassum tenerrimum، نایسین Z و آنتی بیوتیک آئرومایسین روی رشد باکتریایی میگو وانامی (Litopenaeus vannamei) طی نگهداری در یخ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به فسادپذیری بالای آبزیان هر ساله بخش زیادی از این تولیدات فاسد می شود که باعث تحمیل خسارت های قابل توجه اقتصادی به جامعه می شود. در پژوهش حاضر، اثر نگهدارندگی یخ پودری در چهار حالت یخ خالص و یا یخ حاوی عصاره جلبک سارگاسوم تنریموم، آنتی بیوتیک آیرومایسین و نایسین Z بر افزایش زمان ماندگاری میگوهای وانامی (Litopenaeus vannamei) طی 12 روز نگهداری ارزیابی شد. میگوها از مرکز پرورش گمیشان تهیه شده و تمامی آزمایشات در دانشکده شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام شد. نمونه های یخ گذاری شده به فاصله هر سه روز یکبار از نظر بارباکتریایی عامل فساد متداول (CSB)، باکتری های سرمادوست (PVC)، باکتری های اسیدلاکتیک (LAB) و باکتری های انتروباکتریاسه (EB) ارزیابی شدند. سریع ترین روند فساد در تمامی آنالیزهای باکتریایی در تیمار شاهد و عصاره جلبک مشاهده شد و این دو تیمار بالاترین میزان افزایش بار میکروبی را در پایان زمان نگهداری نشان دادند (0/05>p). تیمار حاوی نایسین Z بر بارباکتریایی عامل فساد متداول (CSB)، باکتری های سرمادوست (PBS)، باکتری های اسیدلاکتیک (LAB) اثر نگهدارندگی نسبتا مناسبی را نشان داد (0.05>p)، اما در برابر باکتری های انتروباکتریاسه (EB) بی اثر بود (0.05<p). آنتی بیوتیک آیرومایسین اثر نگهدارندگی قابل توجهی را بر علیه باکتری های مورد مطالعه نشان داد به طوری که مقادیر بار باکتریایی عامل فساد متداول و باکتری های سرمادوست در این تیمار حتی با گذشت زمان نگهداری روند کاهشی را نشان دادند و رشد باکتری های انتروباکتریاسه و اسیدلاکتیک طی دوره نگهداری متوقف شد (0.05>p).

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2523226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!