اثردرمانی امواج فراصوت در حضور نانوکامپوزیت ترکیبی اکسید روی/طلا بر روی رده ی سلولی ملانوما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 مقدمه:

 در درمان سرطان های مقاوم به پرتو مثل ملانوما، استفاده از روش های ترکیبی برای کاهش آسیب به بافت های سالم و بالا بردن بهره ی درمان ضروری می باشد. استفاده از امواج فراصوت در ترکیب با نانوذرات می تواند با هم افزایی در تولید رادیکال های آزاد به بالا رفتن پاسخ به درمان توسط امواج فراصوت کمک کند. نانوذرات اکسید روی با توجه به خاصیت پیزوالکتریک باعث تولید رادیکال های آزاد می شوند از طرفی نانوذرات طلا، قدرت تخریب امواج فراصوت را با کاهش شدت لازم برای حفره سازی بالا می برند که درمان سرطان با امواج فراصوت را تسهیل می کنند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درمانی امواج فراصوت در حضور نانوکامپوزیت ترکیبی اکسید روی/طلا بر میزان مرگ سلولی در ملانوما انجام شد.

روش ها

در این مطالعه ی آزمایشگاهی، برای تعیین سطح رادیکال های آزاد تولید شده، ناشی از نانوکامپوزیت ترکیبی اکسید روی/طلا با حضور و بدون تابش فراصوت از دزیمتری شیمیایی استفاده شد. همچنین سنجش میزان بقاء و آپوپتوز در سلول های کشت شده ی ملانوما، به ترتیب با تست های MTT و فلوسایتومتری انجام گردید.

یافته ها

با افزایش سطح تولید رادیکال های آزاد، درصد بقاء سلول های ملانوما درمان شده به صورت ترکیبی با نانوکامپوزیت ترکیبی اکسید روی/طلا و امواج فراصوت در شدت W/cm2 2 مربع بیشترین کاهش (به میزان 20 درصد) را نشان داد که با گروه شاهد، تفاوت معنی داری داشت. همچنین سطح آپوپتوز ایجاد شده با حضور نانوکامپوزیت ترکیبی اکسید روی/طلا افزایش معنی داری داشت.

نتیجه گیری

استفاده از امواج فراصوت در ترکیب با نانوکامپوزیت ترکیبی اکسید روی/طلا می تواند با بالا بردن سطح رادیکال های آزاد در بهبود پاسخ ملانوما به درمان، نقش موثری ایفا کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
917 تا 923
لینک کوتاه:
magiran.com/p2524333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!