ارزیابی توانایی تشکیل بیوفیلم، آنزیم های هیدرولیتیک و حساسیت ضد قارچی سلول های پلانکتونیک گونه های کاندیدا آلبیکنس جدا شده از نمونه های بالینی مختلف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 گونه های کاندیدا ارگانیسم های مشترک مخاط انسان و حیوان هستند که باعث ایجاد طیف وسیعی از عفونت های کاندیدایی در افراد مستعد می شوند. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی توانایی تولید پروتییناز، فسفولیپاز و همولیزین و نیز تشکیل بیوفیلم در ایزوله های بالینی مختلف کاندیدا آلبیکنس انجام شد.

روش ها

در این مطالعه، 94 گونه کاندیدا آلبیکنس با استفاده از آزمون های فنوتیپی و تکثیر ژن پروتیین دیواره ی هایف (Hyphal wall protein) HWP1 شناسایی شده و از نظر تولید پروتییناز، فسفولیپاز و همولیزین در محیط های اختصاصی کشت و نیز توانایی تشکیل بیوفیلم با روش کریستال ویوله (Crystal violet) CV ارزیابی شدند. سپس، حساسیت سلول های پلانکتونیک به داروهای ضد قارچی فلوکونازول، ایتراکونازول، وریکونازول و آمفوتریسین B بر اساس پروتوکل CLSI-M27-A3/S4 بررسی گردید.

یافته ها

در این مطالعه، فعالیت پروتیینازی، فسفولیپازی و همولیزین ایزوله های جمع آوری شده به ترتیب82، 75/5 و 68 درصد بود. علاوه بر این، 74/5 درصد از ایزوله ها، توانایی تشکیل بیوفیلم را دارا بودند. در میان ایزوله های مورد مطالعه، سویه های جدا شده از حفره ی دهان بالاترین فعالیت پروتییناز، همولیزین و تشکیل بیوفیلم و سویه های جدا شده از ترشحات واژن بیشترین میزان فعالیت فسفولیپازی را نشان دادند. در بررسی الگوی حساسیت دارویی، تمام ایزوله ها به AMB و VRC حساس بوده و مقاومت به FLC و ITC به ترتیب 5/4 و 2/2 درصد گزارش گردید.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه، اهمیت مطالعات اپیدمیولوژی مولکولی و درک نقش آنزیم های هیدرولیتیک و تولید بیوفیلم در سویه های کاندیدا آلبیکنس را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
942 تا 949
لینک کوتاه:
magiran.com/p2526516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!