تحلیل مکانی مقدار زمین لغزش با استفاده از روش تداخل سنجی راداری به منظور کاهش مخاطرات (مطالعه موردی: منطقه سرباز در استان اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

لغزش ها از پدیده های بسیار پیچیده و در عین حال زیانبار به شمار می آیند که در اثر وقوع آنها مواد دامنه ای از سطوح شیبدار جابه جا می شود و زخم های به نسبت عمیقی در دامنه ها بر جای می ماند. وقوع چنین پدیده ای در نزدیکی عوارض فرهنگی مانند مناطق مسکونی، جاده ها و غیره موجب آسیب های مالی و تلفات جانی فراوان می شود. استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی در درجه اول و در پی آن، استفاده از فناوری تحلیل تصاویر ماهواره ای، در این بخش از مدیریت بسیار کمک کننده است. تداخل سنجی راداری D-InSAR با برخورداری از پوشش زمینی وسیع مکرر، پیوسته و نیز قدرت تفکیک زمانی و مکانی زیاد، از دقیق ترین و کم هزینه ترین فنون سنجش از دور است که برای نمایش جابه جایی های پدیدآمده در سطح زمین ارایه شده است. پژوهش حاضر به بررسی وجود زمین لغزش ها در محدوده پژوهشی روستای سرباز به کمک تصاویر راداری سنجنده سنتینل 1 و با استفاده از روش تداخل سنجی راداری در دوره زمانی 2017 و 2018 پرداخته است. پس از پردازش های مختلف در نرم افزار ENVI و افزونه SarScape، اندازه جابه جایی و زمین لغزش منطقه به دست آمد. با توجه به نتایج می توان گفت منطقه سرباز از نظر زمین لغزش فعال است. همچنین سه نقطه به منزله نقاط حساس معرفی شدند که مشخص شد در محدوده خطر متوسط رو به زیاد قرار دارند. نتایج نشان داد که منطقه سرباز در دوره 05/06/2017 تا 14/12/2017، دارای 069/0- جابه جایی یعنی نزدیک به 7 سانتی متر، در دوره 14/12/2017 تا 12/06/2018 دارای 035/0- جابه جایی یعنی نزدیک به 4 سانتی متر و در دوره 12/06/2018 تا 21/12/2018 دارای 064/0- جابه جایی یعنی 6 سانتی متر بوده است. در پایان نقشه نقاط حساس تهیه و ارایه شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 288
لینک کوتاه:
magiran.com/p2527144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!