مروری بر مفاهیم حساسیت نظری و بازاندیشی در تحقیق کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
 تحقیق کیفی بر پایه یکسری اصول اساسی و مفاهیمی بنیادی استوار است. از مفاهیم اصلی در طراحی و تدوین نظریه، حساسیت نظری و بازاندیشی است که در منابع فارسی به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است. لذا مطالعه حاضر به منظور روشن سازی و تبیین این مفاهیم انجام شد.
روش :  پژوهش حاضر مطالعه ای مروری بود؛ که به دنبال جستجوی کتابخانه ای و منابع الکترونیکی در چند سایت و پایگاه های داده از جمله Science Direct، PubMed، Ovid، Wiley Online Library و Google Scholar و با کلمات کلیدیReflexivity ،Reflexive ، Sensitivity، Sensitive، Theoretical Sensitivity  صورت پذیرفت. معیارهای ورود شامل کلیه متون دارای کلمات مورد جستجو در عنوان، به زبان انگلیسی، با محدودیت زمانی (از سال 2010 به بعد) و قابلیت دستیابی به صورت رایگان بود. پس از حذف موارد غیر مرتبط، تکراری و غیرقابل دستیابی، تعداد 16 مقاله و 11 کتاب مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها:  نتایج نشان داد که متون مختلف به موضوعاتی مانند تعاریف حساسیت نظری و بازاندیشی، منابع حساسیت نظری و روش های ارتقای آن، اهمیت بازاندیشی، حیطه ها و روش های ارتقای آن، بازاندیشی و اخلاقیات و نهایتا گزارش بازاندیشی اشاره نموده اند.
نتیجه گیری:  حساسیت نظری به ویژگی بصیرت و مهارت محقق در معنی دار نمودن داده ها، درک و قدرت تجزیه وتحلیل عناصر مربوط از عناصر نامربوط اطلاق می شود؛ که باید در تمام روند تحقیق به عنوان یک اصل کلی رعایت شود. توجه به بازاندیشی، کیفیت فرآیندها و نتایج را ارتقاء داده و حساسیت محقق را در ارتباط با شرکت کنندگان افزایش می دهد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
57 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2529124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!