اقدامات پیشگیرانه قضایی در انتقال مطلوب مالکیت صنعتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مالکیت های صنعتی امروزه از جایگاه ویژه ای در قوانین کشورها برخوردار هستند به نحوی که ایجاد یک فرایند رشد و توسعه پایدار بدون وجود سازوکار مناسب برای ایجاد، ثبت، انتقال و حمایت های قانونی از آن ها متصور نیست.در این خصوص اقدامات قضایی می تواند دارای نقش پیشگیرانه پیرامون انتقال مطلوب مالکیت صنعتی داشته باشد.

روش

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

یافته ها و نتایج

قوانین موجود در زمینه انتقال مالکیت های صنعتی فاقد شفافیت کافی در زمینه ماهیت انتقال و شرایط آن است.همچنین با توجه به غیرفیزیکی بودن بسیاری از مصادیق مالکیت های صنعتی، چالش هایی در زمینه عین بودن آن ها، مال بودن و مالیت داشتن آن ها وجود دارد. بررسی قوانین و مقررات موجود نشان داد که قوانین مربوط به انتقال مالکیت های صنعتی با توجه تغییرات صورت گرفته و شیوه های نوین انتقال مالکیت های صنعتی به روز نشده اند. دعاوی مربوط به مالکیت های صنعتی مشخصا دعاوی پیچیده تجاری هستند که رسیدگی به آن ها تخصص لازم دارد و تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه نیز نشان می دهد که استفاده از دادگاه های اختصاصی و قضات متخصص در این زمینه، موجب حل و فصل بهینه دعاوی و کاهش مدت رسیدگی ها در این زمینه شده است؛ اما در حقوق ایران دادگاه های ویژه مالکیت های فکری، شعبی از دادگاه های عمومی هستند که به این امر اختصاص یافته اند و هر قاضی می تواند در آن به قضاوت بپردازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p2529775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!