رابطه خودکارآمدی و خودمراقبتی درهنگام آلودگی هوا در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آلودگی هوای تهران یکی از معضلات اساسی این شهر است. خودمراقبتی شامل تمام فعالیت های مربوط به حفظ سلامتی، پیشگیری و درمان بیماری ها توسط خود فرد است. خودکارآمدی اعتماد شخص در توانایی انجام دادن رفتارهای خاص در موقعیت های خاص است. هدف این مطالعه تعیین رابطه خودکارآمدی و خودمراقبتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.

روش شناسی

 در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی 300 دانشجوی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ایران با روش نمونه گیری تصادفی ساده چند مرحله ای وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته درباره خودکارآمدی و خودمراقبتی در هنگام آلودگی هوا بود که اعتبار و روایی آن کسب شد. روش گرد آوری اطلاعات پرسشنامه همراه مصاحبه بود. داده ها در نرم افزار Stata نسخه 14 با استفاده از آزمون های تحلیلی تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

 میانگین و انحراف معیار نمره خودکارآمدی درک شده در دانشجویان مورد بررسی 1.2±1.23 و میانگین و انحراف معیار نمره خودمراقبتی 2.3±31.1 بود. میان خودکارآمدی با جنس (P=0.014) و سطح درآمد (P=0.028) رابطه معنادار آماری مشاهده شد. تنها میان خودمراقبتی با مقطع تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار آماری مشاهده شد (P=0.003). هم چنین با کاربرد آزمون فیشر بین خودکارآمدی و خودمراقبتی ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد (P> 0.02).

نتیجه گیری

 خودکارآمدی درک شده درباره حفظ سلامتی در هنگام آلودگی هوا و خودمراقبتی در هنگام آلودگی هوا در دانشجویان مورد بررسی ناکافی است و در طراحی مداخلات ارتقایی برای افرایش خودکارآمدی باید پسران و دانشجویان با درآمد پایین تر مورد توجه قرار گیرند و برای افزایش خودمراقبتی در این دانشجویان روی افزایش خودکارآمدی تاکید شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2534528 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!