فراوانی سطح سرمی کراتین فسفو کیناز (CPK) بالا در بیماران بستری شده مبتلا به آنفولانزا در سال 2019

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری آنفلوانزا یکی از علل اصلی عوارض ناشی از بیماری های تنفسی در کودکان و افراد بزرگ سال دارای بیماری زمینه ای و افراد مسن می باشد. این ویروس سالانه جمعیت بسیار زیادی را به کام مرگ می کشد و انواع خطرناک ویروس، بیماری با پنومونی و عوارض همراه است. درد عضلانی یکی از یافته های شایع در این بیماری است که با میوگلوبینوری و افزایش سطح آنزیم کراتین فسفو کیناز (CPK) همراه می باشد. بیماران با سطح بالای CPK با عوارض بیشتر و احتمال بستری بیشتری همراه هستند. لذا مطالعه ی حاضر با هدف بررسی سطح CPK در بیماران مبتلا به آنفلوانزا و تفاوت آن در سنین مختلف انجام شد.

روش کار

در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، 264 بیمار مبتلا به آنفلوانزای منجر به بستری با محدوده ی سنی یک ماه تا 90 سال که در پاییز و زمستان سال 1398 به بیمارستان حضرت علی اصغر و حضرت رسول اکرم تهران مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. علایم بالینی آنفلوانزا در این بیماران بررسی شد و فراوانی لنفوپنی، ترومبوسیتوپنی، نوتروپنی، میوگلوبینوری، کشت خون مثبت و میزان CPK خون در آن ها به روش آزمایشگاهی اندازه گیری شد. داده های به دست آمده با نرم افزار SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها:

 میانگین سنی بیماران برابر 99/24 سال بود. شیوع CPK بالا در گروه دارای میوگلوبینوری، نسبت به گروه فاقد آن، نزدیک به 35 درصد بیشتر بود که نشان دهنده ارتباط شیوع CPK بالا با میوگلوبینوری بود (02/0=P). بین وضعیت پلاکت خون بیماران و بالا یا نرمال بودن CPK نیز ارتباط معنی داری یافت شد (01/0=P). شیوع میالژی در گروهی که CPK بالا داشتند 52 درصد بالاتر از گروه بدون میالژی و در گروهی که میالژی داشتند، شیوع CPK بالا 16 درصد بیشتر بود که این شیوع علامت میالژی از نظر آماری معنادار بود (004/0=P). کشت خون مثبت در افراد بزرگ سال و مسن بالاتر از جوانان و کودکان بود و از بین علایم بالینی نیز CPK تنها با میالژی ارتباط داشت

نتیجه گیری: 

سطح بالای CPK در نیمی از بیماران مشاهده شد و یافته های ما نشان داد که سطح بالای CPK با میالژی و میوگلوبینوری و وضعیت پلاکت ارتباط چشمگیری داشت. این مسیله نشان می دهد افزایش و کاهش این آنزیم در سرنوشت بیماری می تواند تاثیرگذار باشد. پیشنهاد می شود در مطالعات بعدی ارتباط سطوح CPK با لنفوپنی و لوکوپنی و سلول های سیستم ایمنی بررسی شود. بررسی سطوح CPK در بیماران مبتلا در آینده می توان در شناسایی ریسک فاکتور شدت بیماری موثر باشد و به درمان بهتر و کاهش عوارض بیماری کمک کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
113 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2534620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!