ارزیابی میزان شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی مشغول به کار در مراکز آموزشی درمانی شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سنجش محیط یادگیری از ضرورت های بهبود کیفیت یادگیری دانشجویان است. بنابراین، در برنامه ریزی درسی مبتنی بر شایستگی نیز باید از سنجش برای اطمینان از کیفیت آموزش استفاده کرد. هدف از این پژوهش ارزیابی شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی در بین فارغ التحصیلان علوم پزشکی می باشد.

روش کار

این پژوهش ازنوع توصیفی-تحلیلی می باشد که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته معتبر و پایا به روش تصادفی بر روی800 نفر از فارغ التحصیلان علوم پزشکی مشغول به کار در مراکز آموزشی درمانی شهر تهران انجام گرفت. داده های حاصل وارد نرم افزار آماری  SPSSنسخه 24 شده و با انجام آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

یافته ها: 

از بین 800 پرسشنامه پخش شده، 542  پرسشنامه  بازگشت یافت که از این بین 507 پرسشنامه به درستی  تکمیل شده بود (میزان پاسخگویی 67%). ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار (64 سوال) 96/0بود.  بیشترین مقدار برای حیطه انگیزه متعالی 89/0 و بقیه حیطه ها 88/0را نشان داد. میانگین نهایی پرسشنامه 48/0±92/3 از 5 محاسبه شد که بیشترین امتیاز برای حیطه انگیزه متعالی با امتیاز48/0±15/4 از 5 و بعد از آن به ترتیب آگاهی، مهارت بود و حیطه دانش کمترین میانگین را با امتیاز 59/0±68/3 از 5 داشت. با توجه به میانگین امتیازات کسب شده در حیطه های مختلف، وضعیت کلی شایستگی فرهنگی دانش آموختگان  علوم پزشکی در تهران بالاتر از میانگین و مطلوب است.

نتیجه گیری:

 این مطالعه نشان دادکه ارزیابی فارغ التحصیلان از میزان شایستگی فرهنگی محیط آموزشی مثبت است بر همین اساس پیشنهاد می شود با استفاده از روش های مناسب در جهت تقویت عواملی که باعث ارزیابی مثبت دانشجویان شده است تاکید گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
290 تا 307
لینک کوتاه:
magiran.com/p2534636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!