بررسی و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر قاچاق کالا (مورد مطالعه استان بوشهر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

قاچاق از جمله فعالیت هایی است که دراصطلاح به اقتصاد زیر زمینی منتسب می باشد.منظور از اقتصاد زیر زمینی کلیه فعالیت هایی است که خارج از چهارچوب قوانین و مقررات جاری صورت می پذیرد. همچنین قاچاق ممکن است از مبادی رسمی یا از مبادی غیر رسمی انجام شود. هرساله از محل این رفتار ناهنجار، هزینه ها و خسارت های جبران ناپذیر مادی و معنوی برکشور تحمیل می شود. وضعیت نامناسب اقتصادی مرزنشینان و رشد و توسعه ناموزون در مناطق مختلف کشور که معلول نوع خاصی از فرایند تاریخی شکل گیری دولت- ملت در کشور بوده ، باعث شده است تا میزان توسعه مناطق مرزی، نسبت به مرکز بسیار پایین تر باشد

روش پژوهش:

 در این تحقیق با توجه به گرد آوری داده ها از طریق مصاحبه به روش تحقیق از نخبگان و کارشناسان یا همان روش دلفی و نمونه گیری به روش گلوله برفی از جامعه آماری استان بوشهر به بررسی پدیده قاچاق کالاو عوامل اقتصادی موثر بر این پدیده و راه کارهای کاهش آن پرداخته شده است.در نهایت اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار Excel و SPSS تحلیل شده و نتایج حاصله از تعیین پایایی سوالات طرح شده در مصاحبه، که از طریق آزمون آلفای کرونباخ  نیز بود، میانگین پایایی برای کل مولفه ها عدد89/0 نشان داد.

نتایج و یافته های پژوهش:

 نتایج پژوهش حاکی از آن است که مقابله با قاچاق کالا نیازمند مطالعه و بررسی دو گروه است: قاچاقچیان سطح خرد و مصرف کنندگان. اگر بتوان قاچاق در سطح خرد را مهار نمود، مقابله با قاچاق در سطح کلان به دلیل محدود بودن آن بسیار آسان تر خواهد بود. نبود امکانات اشتغال در بخش های رسمی و فقر در مناطق مرزنشین باعث گرایش افراد به قاچاق کالا در سطح خرد می شود؛ از طرفی گسترش و ادامه یافتن قاچاق کالا در دراز مدت باعث افزایش بیکاری و در نتیجه گسترش فقر خواهد شد. ریشه این تسلسل در آن است که قاچاق کالا برای تعداد محدودی ایجاد درآمدهای کلان می کند و برای اکثریت افراد فقط کارکرد امرار معاش را دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2536446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!